B2B ve B2C Pazarlama Nedir, Nasıl Yapılır?
Bu yazımda B2B ve B2C pazarlama nedir, nasıl yapılır bunlardan biraz bahsetmek istiyorum. O halde başlıklar halinde incelemeye başlayalım.
B2B Nedir?
B2B’nin açılımı açılımı Business to Business “İşletmeden İşletmeye” anlamını taşımaktadır. B2B pazarlamada işletmenin ürün ya da hizmetleri diğer işletme, firma ya da kuruluşa pazarlanır. Pazarlama satın alma kararını veren kişi ya da kişilere yapılır. Pazarladığınız ürünler ofis mobilyaların yazılıma kadar birçok şeyi içerebilir. Mesela ajansımız Proji’ni B2B pazarlama şirketi olarak değerlendirebiliriz. Bunun sebebi işletmelere hizmet sunmamızdır. B2B’de önemli olan pazarladığınız şeyin ne kadar para ve zaman tasarrufu sağladığı ve işlerine ne derecede yararlı olacağıdır.
B2B pazarlamada karar verici faktörü işletme içindeki bir kişi ya da küçük bir gruptur. Örneğin işletmedeki çalışanlar bir eğitim almak istiyor ise bunun kararını yönetici ya da üst düzey çalışan kişi verir. Facebook reklamlarının olanak sağladığı ‘iş unvanına göre’ hedefleme ile satın alma kararını veren kişilerin reklamlarınızı görmesini sağlayabilirsiniz.
B2B Pazarlama Stratejileri Nelerdir?
Öncelikle pazarlama stratejinizin hedef kitlenize bağlı olduğunu hatırlatalım. Şimdi Pazarlama Stratejilerine geçebiliriz.
1.) E-posta Pazarlama
E-posta pazarlama yaygın olan bir pazarlama stilidir. Pazarlamacıların yaklaşık %90’ı e-posta kullanmaktadır. E-posta pazarlamalarında dikkat edilmesi gerekler;
- E-posta pazarlama yaparken konunun ilgi çekici olması gerekir. Böylelikle e-postanıza merak duyar ve açarlar.
- E-postanızın tasarımları mobil cihazlardaki görünümü düzgün olmalıdır.
- E-posta pazarlaması yaparken mailleri ayırın ve uygun kitlelere gönderiniz.
2.) Dijital Pazarlama
İşletmenizin öncelikle bir web sitesi olmalıdır. Daha sonra diğer sosyal medya platformlarında görünmelisiniz. Bunun sebebi dijital platformlarda aktif olduğunu göstermeniz gerekmesidir. Müşterileriniz ürününüzü ya da hizmetinizi satın almadan önce sitenize girip inceleme yapmak isteyecektir.
Web siteniz olduğuna göre sayfanızın bulunabilir olması gerekmektedir. Bu yüzden SEO çalışması yapılması gerekir. Ayrıca sitenizin hızlı olması da dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta.
Öncelikle güçlü bir pazarlama stratejisi oluşturmak için hedef kitlenizi tanımalısınız. Oluşturduğunuz demografik bilgiler reklamlarınızda paranızın boşa gitmesini engelleyecek ve daha sağlıklı sonuçlar elde etmenizi sağlayacaktır.
3.)İçerik Pazarlama
Ürün ya da hizmetinizi alacak kişiler, alım yapmadan önce araştırma yaparlar ve genellikle makalelerden bilgi almayı tercih ederler. Makalelerin yer aldığı bir blog oluşturmanız sizin yararınıza olacaktır.
B2B’de Sosyal Medya Pazarlaması Nedir?
B2B müşterilerinin yaklaşık %75’i alışveriş yaparken sosyal medyayı kullanmaktadır. Bu yüzden sosyal medya ağlarında marka bilinci oluşturmalı, markanızın bir kimliği olmalıdır. Sosyal medyanızda aktif olmalı, diğer pazarlamalar gibi içerik üretmeli ve paylaşmalısınız. Sosyal medya uzmanları ile çalışarak profesyonel bir şekilde bu kısmı halledebilirsiniz.
B2C Nedir?
B2C yani Business to Costumer’in açılımı “İşletmeden Tüketiciye” anlamını taşımaktadır. B2B kişisel kullanım için ürün ve hizmet satar. Bunlar restoran, kıyafet, uçak bileti, oto kiralama gibi hizmetler olabilir.
B2C’nin amacı müşterilerinizi web sitenizdeki ürünlere yönlendirerek satışınızı artırmaktır. Markalaşmalı, müşteriyle sadakat ilişkisi oluşturmalısınız. B2C müşterileri duygusal bağ ister, onlarla bağ kurup satın almaları için motive etmeniz pazarlama için önemlidir.
B2C’de ürünlerin fiyatları, garantisi, teslim koşulları yayınlanır. Bunlar satıcı tarafından yani işletme tarafından belirlenir.B2C müşterileri daha az araştırma yaparak daha hızlı satın alırlar.
B2C pazarlaması yaparken, müşterilerinizin satın alma alışkanlıklarını öğrenmelisiniz. Rakip analizi yaparak rakiplerinizin neler yaptığını, nasıl yollar izlediğini takip etmelisiniz.
B2C Sosyal Medya
B2C’de B2B’de olduğu gibi sosyal medya ağlarını aktif olarak kullanmanız gerekmektedir.
Müşterilerinize değer verdiğinizi onlara göstermeniz gerekir. Onlarla etkileşim içinde olmalı, sorularını yanıtlamalı yani müşterinizle bir bağ kurmalısınız.
B2C’de Sosyal Medyanızı Geliştirmek İçin Neler Yapabilirsiniz?
- Yarışmalar düzenleyebilirsiniz. Kullanıcılara herhangi bir şeyi çok fazla çaba sarf etmeden ücretsiz kazanmak çekici gelir. Bu şekilde hem ürünlerini ya da hizmetinizi deneme şansı verir hem de çevrelerine söyleyerek daha fazla kişiye ulaşma imkânı sunar.
- Özellikle pandeminin hayatımıza girmesiyle birlikte webinarlara ilgi artmıştır. Ücretsiz webinarlar düzenleyebilirsiniz.
- Mikro-influencer’larla bağlantıya geçebilir, onlardan yardım alabilirsiniz.
- Web sitenize giren kullanıcıların remarketing ile sosyal medyada karşılarına çıkabilirsiniz.
B2C Pazarlama
B2C pazarlamasında, özelleştirme yapabilirsiniz. Bu müşterinin geçmişi, satın alma faaliyetleri, tercihleri gibi özelleştirmelerdir. Bunun yararı düşük maliyetle doğru müşterilere ulaşmaktır. Eğer ürününüzü sepette bıraktılar ise, ürüne özel indirim ile müşteriyi çekebilme şansı elde edersiniz.
Arama motorları optimizasyonu B2C için son derece önemlidir. SEO, web sitenizin organik olarak görünürlüğünü ve sıralamanızı artırmak için kullanılır.
SEO’da ölçümlenenler;
- Tıklama oranı
- Organik trafik
- Dönüşüm oranı
- Oturum başına sayfa görüntüleme
- Backlinkler
- Organik anahtar kelime
Bunlardan bir sonraki makalede detaylı olarak bahsedeceğiz.
İçerik Pazarlamada Dikkat Etmeniz Gerekenler;
- Kaliteli içerikler oluşturun
- Kaliteli ve sağlıklı bir içerik pazarlama stratejisi oluşturun
- Oluşturduğunun içerik pazarlama stratejilerinin etkinliğini ölçün ve ders çıkarın
E-ticaret Nedir?
E-ticaret özellikle Covid-19 virüsünün sebep olduğu pandemi sebebiyle daha fazla öne çıkmıştır. İnsanlar dışarı çıkmadan evlerinden alışveriş yapmaya yönelmiştir. E-ticaret önceki yıllara oranla artarak yükselişe geçmiştir.
Kısa bir bilgiden sonra e-ticaret nedir bir ona bakalım. E-ticaret kullanıcıların internet üzerinden ürünleri gezebildiği ve isterlerse ürünü sipariş verdiği yerdir.
E-ticaret Avantajları;
- Müşterilerin, işletmenin tüm ürün yelpazesini kolay bir şekilde gezmelerini sağlar.
- Müşterilere 7/24 ulaşmanıza olanak sağlar.
- Satın alma ve personel maliyetleri düşer.
Dikkat Edilmesi Gerekenler
- Ürünler doğru tanıtılmalı,
- Ürünler için pazar araştırması yapılmalı ve doğru pazarda sunulmalı,
- Doğru reklam stratejileri belirlenmeli,
- Site güvenli, altyapısı yeterli olmalı,
- Kullanıcıların siteyi kolay bir şekilde kullanmalı
Bir yazının daha sonuna geldik. Umarım bu makale B2B ve B2C’nin aslında ne olduğu, B2B ve B2C pazarlamaları arasındaki farkı, dikkat edilmesi gereken noktalar gibi konular hakkında sizler için açıklayıcı ve aydınlatıcı olmuştur. Bir sonraki yazıda görüşmek dileğiyle.
3 Yorumlar