Link İnşası Oluşturma Tavsiyeleri
Arama motorları tarafından sürekli güncellenen algoritmalar ve bitmek bilmeyen kural değişiklikleri nedeni ile link inşası maalesef uzun zamandır olması gerektiği kadar etkili kullanılmıyor. Linklerin SEO sıralama faktörleri arasında nasıl bir konumda olduğu ile ilgili her daim tartışmalar devam etmiş; kimi SEO’cular sadece site-içi SEO ve içerik çalışmalarına odaklanmanın yeterli olduğunu savunurken bazıları link inşası süreçlerinin göz ardı edilemeyeceğini iddia etmeye devam etti.
Google link inşasını ve ister site içi linkleme, ister site dışı linkleme olsun link alışverişini en önemli SEO sıralama faktörü olarak duyurduğunda ise bu tartışmalar son buldu. Tabii link inşası süreçlerinin sıralama faktörleri arasında bu denli önemli bir yere sahip olmasının bir diğer ekürisi de kaliteli içerik. Linkleme olmadan sıralamalarda rekabet etmek oldukça zor; kaldı ki bir marka neden linkleme yapmadan sıralamalarda üst sıralara çıkmaya çalışsın ki? Ne de olsa Google her şeyden çok linklere önem veriyor, bu yüzden SEO uzmanı, marka ve pazarlamacıların buna ayak uydurması şart.
Google’ın 2012 yılının Nisan ayında yaptığı Google Penguin güncellemesi ile Google Penguin Spam Filter, yani Google Penguin güncellemesinin Spam Filtresi, artık Google’ın temel algoritmasının bir parçası oldu ve oradan buradan link alarak üst sıralara fırlama devri tamamen geride kaldı. Pekiyi…
Bir web sitesi link olmadan sıralamada görünebilir mi?
Bir sitenin ister internal link ister external link olsun, herhangi bir linki olmadan arama sonuçlarında görünmesi kesinlikle imkansız desek, yeridir. Neden mi?
- Linkler Google için bir numaralı sıralama faktörüdür.
- Web’i oluşturan temel yapıtaşları linklerdir.
- Kaliteli ve özgün içeriğe yönlendirme yaparlar.
- Güç ve güven taşırlar.
- Google sitenizi linkler sayesinde bulabilir.
Bu listeyi daha da uzatmak mümkün; ama link inşasının ne kadar önemli olduğuna sizi ikna etmem için bu kadarı yeterlidir diye düşünüyorum.
Tüm linkler aynı mıdır?
Bu sorunun cevabı da net bir “hayır” olacaktır. Hayatın genelgeçer kuralı “Ne kadar çok, o kadar iyi” anlayışı maalesef başarılı link inşası söz konusu olduğu zaman geçerli değil. Eğer aldığınız o “çok” sayıda linklerin backlink profilinize hasar verip vermeyeceğini teyit etmediyseniz, kendi kendinize faydadan çok zarar teşkil etmiş olabilirsiniz. Link inşası yöntemleri arasında asla atlanmaması gereken altın kural şudur: Backlink profilinize sıfır katkı sağlayan binlerce link yerine birkaç adet kaliteli linke sahip olmak çok daha iyidir. Zayıf ya da spam riski taşıyan backlinkler size sıralama konusunda yardımcı olmaz, üstüne Google’dan ceza almanıza ve ciddi oranda organik trafik kaybetmenize sebep olabilir.
Kısacası bütün linkler aynı değildir ve link inşası gerçekleştirirken şu soruları cevaplayabiliyor olmak gerekir:
- Ne tür linkler almalıyım (Follow, nofollow, redirect, Javascript, Frame vs.)?
- Ayda kaç link almalıyım?
- Hangi keywordler üzerinden linkleme yapmalıyım?
- Hangi linkler bana güven ve güç getirecek?
Kaliteli link inşası nasıl yapılır?
Link inşası yöntemlerine değinmeden önce iyi link inşası ile kötü link inşası arasındaki temel farkları anlamak gerek…
- “Bana link verirsen sana link veririm” mantığı yerine “kullanıcı deneyimi odaklı link verme” anlayışı ile hareket etmek,
- Üç kelimede bir çapa metin ile link yaratmak yerine doğal link inşası yöntemlerini tercih etmek ve sadece mantıklı olan yerlere link vermek,
- Önünüze gelen link dizinine sitenizi eklemek yerine potansiyel müşteri bulabileceğiniz dizin sitelerine kayıt olmak,
- Anlamsız ve alakasız bir şekilde önünüze gelen her bir forum ve bloğa yorum bırakmak yerine sadece işletmeniz ile alakalı mecralarda, faydalı ve etkili yorumlar yazmak,
- Link satın almak yerine yüksek kaliteli içeriğe yatırım yaparak linklerin kendiliğinden size gelmesini beklemek,
…genel olarak kötü link inşasını iyi ve etkili link inşasından temel farklardır demek mümkün.
En etkili link inşası tüyoları nelerdir?
Her ne kadar en iyi link inşası süreçleri uzun zaman alan, uğraştırıcı prosedürler olsa da her şeye rağmen bugün bile başlayabileceğiniz, white-hat link building süreçleri de yok değil. Düşük maliyet ve minimal çaba ile yapabileceğiniz link inşası nedir, gelin hep birlikte bakalım.
- Backlink isteyin: Eğer özellikle bu işe yeni başlıyorsanız bu başlayabileceğiniz en etkili adım olacaktır. Arkadaşlarınız, akrabalarınız, iş arkadaşlarınız, ortaklarınız ya da müşterileriniz, artık sizin için birer potansiyel link kaynağı olacak. Burada önemli olan, istediğiniz backlinkin sidebar ya da footer yerine içerik içine gömülmesi. Bununla birlikte backlink isterken iletişime geçtiğiniz sitenin sizin iş alanınızla iyi kötü alakalı olmasına da dikkat etmelisiniz.
- Markalar, pazarlamacılar ve web simaları ile ilişkiler kurun: Başarılı ve etkili bir link inşası süreci için aynı şekilde başarılı ve etkili ilişkiler kuruyor olmanız şart. Yeni kontaklar edinmenin ve kendinize bir ağ yaratmanın pek çok farklı yolu var. Kendi nişinize has forum, blog ve sosyal gruplardan başlayarak harekete geçebilir, kendinize aktif ve sosyal bir profil yaratarak sektörde tanınma potansiyelinizi artırabilirsiniz. Bu vesile ile diğer websitesi sahipleri size karşı güven ve sempati oluşturmaya başlayacak ve onlardan backlink istediğinizde size yardımcı olma konusuna daha sıcak bakacaklardır.
- Ürün değerlendirmesi yapın: Ürün ya da hizmet değerlendirmeleri, her iki tarafa da puan kazandıran bir senaryo. Pek çok işletme, ürünlerinin tüketiciler üzerinde etkisini ölçümleyebilmek için ürün ve hizmet değerlendirmelerine sıcak bakıyor. Kendi sitenizde bir markaya dair yapacağınız ürün yorumu ile hem marka tarafından fark edilir, hem de istediğiniz o backlinki elde etme şansınızı artırmış olursunuz.
- Blog açın: Tabii ki buradaki blogdan kastımız, tek bir posttan ve sitenize giden tek bir bağlantıdan oluşan bir sayfa değil. Eğer bloğunuzu sadece bundan ibaret tutarsanız boşa vaktinizi harcamakla kalmaz, kendi kendinize riskli bir link daha oluşturmuş olursunuz. Eğer gerçekten bir blog işine girişmeyi planlıyorsanız kendinizi buna adamalı ve bloğu her daim aktif, güncel ve özgün tutmalısınız. Düzenli olarak yeni postlar yazmak, sektörün ve müşterilerin ihtiyaçlarına odaklanmak ve alakalı, kaliteli içerikler yayınlamak, diğer sitelerin sizi fark etmesine ve size backlink vermesine olanak sağlayacaktır. Bu taktiği stabil bir şekilde devam ettirdiğiniz sürece hem bloğunuzun, hem sitenizin domain otoritesinin artma ihtimali de muhtemel. E-ticaret siteleri için link inşası süreçlerinin temel yapıtaşlarından bir tanesi olan blog oluşturma sayesinde backlink almış değil, onları bileğinizin hakkıyla kazanmış olacaksınız.
- Sitenizi güvenilir dizinlere kayıt ettirin: İnternet kullanıcılarına, Google SEO çalışmalarına ve genel olarak webe hiçbir katkı sağlamayan o kadar çok link dizini var ki! Sizin buradaki amacınız, tabii ki bu dizin çöplüğü arasından siteniz ve markanız için faydalı, alakalı ve etkili bir dizin bulabilmek. Özellikle niş dizinler ve belirli bir sektöre odaklanan dizin grupları, backlink inşası için ideal birer seçim.
- Güzel bir ziyaretçi postu yazın: Makalenizi yayınlamayı kabul edecek pek çok site ve blog bulmanız mümkün. Herhangi bir yere konuk olarak blog postu yazmadan önce websitesinin sizin iş kolunuz ile bağlantılı olduğuna, kaliteli ve profesyonel bir içerik yazdığınıza ve içerikte ürün ya da hizmetlerinizi övmediğinize emin olun. Her şeyden önemlisi ise kalitesiz ve zayıf bir içeriğin namınıza zarar verebileceğini asla aklınızdan çıkarmayın.
- Rakiplerinizin ortak backlinklerini keşfedin: Backlink ölçümleme yaparken sadece kendi linklerinize odaklanmak yetmez; rakiplerin de ne alemde olduğunu gözlemlemeniz gerekir. İşinde başarılı bir SEO danışmanı, üzerinde odaklandığı süreç her ne olursa olsun rakipleri asla göz ardı etmemesi gerektiğini çok iyi bilir. Tabii ki bu, link inşası için de geçerli. Rakiplerin backlink analizini yaptığınız zaman büyük bir ihtimalle ortak birkaç backlinkleri olduğunu fark edeceksiniz. Onlar bu linklerden nemalandıysa neden siz de bundan faydalanmayasınız ki? Bunun için kullanabileceğiniz tool’lardan bir tanesi olan Common Backlinks Tool (CMLT) sayesinde hedefleyebileceğiniz backlinkleri kolaylıkla tespit edebilirsiniz.
- Rakibinizden dolaylı backlink alın: Rakiplerinizin benzer sitelere link veriyor olmaları olağan bir durum. Link Juice Thief (LJT) aracını kullanarak rakiplerinizin çoğunlukla nereye link verdiğini tespit edebilirsiniz. Bu siteler genellikle sektörde yüksek otoriteye sahip, güçlü domainli sitelerdir. Böyle bir yerden alacağınız link, sizin de sitenize güçlü link akışının sağlanmasına vesile olarak Google aramalarda üst sıralara çıkmak için link inşası süreçlerinize katkıda bulunur.
- Ölü backlinklerinizi geri kazanın: Bazı durumlarda sitenize gelen kırık ya da ölü linkler ile karşılaşabilirsiniz. Bu durum çoğu zaman sayfa lokasyonunuzun değişmesinden ya da link veren mecranın URL adresini yanlış yazmasından kaynaklanıyor olabilir. Bu gibi durumlarda bu backlinkler bir 404 hatası verir. Link Juice Recovery Tool (LJR) kullanarak sitenize gelen kırık linkleri tespit edebilir, buradaki güç ve otoriteyi yenileyerek backlink sayınızı tazeleyebilirsiniz.
- Mention’larınızı backlinke çevirin: Yeni backlink edinmenin belki de en kolay yollarından biri de budur. Biri hali hazırda sizinle ilgili bir şey yazmış, markanız ya da ürününüzden bahsetmiş ama sitenize link vermemiş. Bu gibi durumlarda genelde websitesi sahibi ile iletişime geçmek ve o mention’ı linke çevirmesini istemek yeterli oluyor. Bu mention’ları bulabilmek için ise kullanabileceğiniz tool, Backlink Profiler (BLP).
- Rakiplerinizin yeni linklerini takip edin: Dijital pazarlamada başarı ile başarısızlık arasındaki ince çizgiyi çoğu zaman hızlı alınan aksiyonlar belirler. Bu nedenle de rakiplerinizin hareket ve adımlarını yakından takip ediyor olmanız çok önemli. Yeni backlinkler hakkında bilgi alabileceğiniz bir tool olan Link Alerts(LA) kullanarak rakiplerinizin nereden backlink alıp nereye backlink verdiğini kolaylıkla takip edebilirsiniz.
Önemli olan backlink almak değil, link hak etmek.
Link inşası süreçlerinde asla unutmamanız gereken bir şey varsa o da hak edilen backlinklerin Google’ın gözünde her zaman bir adım önde olduğudur. Link inşasında organik ve doğal yollardan backlink elde etmenin en etkili yöntemi ise tabii ki kusursuz içerik pazarlaması yapmaktır. Okunası, ihtiyacı karşılayan, erişilebilir, faydalı ve kıymetli içerik kütleleri yaratarak siz de en doğal yollardan link inşası süreçlerinize katkıda bulunabilirsiniz. Bununla birlikte yürüttüğünüz tüm link inşası çabalarınızın meyvesini vermesi için sitenizin teknik açıdan da SEO uyumlu olması çok önemlidir; site yüklenme hızı, navigasyon deneyimi, anahtar kelime yoğunluğu ve sayfa-içi arama motoru optimizasyonu faktörleri, genel olarak link inşa süreçlerinize olumlu-olumsuz katkıda bulunabilme potansiyeline sahip olan etmenlerdir. Tüm bu faktörlerin dengeli bir karmasını oluşturarak siz de en doğal, en organik ve en düşük maliyetli yoldan link inşası süreçlerinizi tamamlayabilirsiniz.