Dijital Pazarlama Nedir, Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?
Dijital pazarlama nedir; Dijital Pazarlama Televizyon, radyo, dergi gibi geleneksel medyadan uzak yöntemlerle markayı, ürünü, hizmeti tanıtmak amacıyla internet üzerinden pazarlama yöntemlerinin kullanılmasına dijital pazarlama denir. Dijital pazarlama, dijital teknolojileri ve medyayı kullanarak pazarlama hedeflerine ulaşmak anlamına gelir.
Pazarlamaya genel bir bakışla bakmak gerekilirse pazarlama; müşteri ihtiyaçlarını belirleme ve karşılamaya yönelik yapılan çalışmaların bütünüdür. Başarılı bir pazarlama çalışması olası satışları artırabileceğinden oldukça önemlidir. Geleneksel pazarlama; pazar yönelimi, ürün karması ve iş ortamının analizini içerir. Genellikle “tek yönlü” iletişim olarak adlandırılan geleneksel pazarlamanın aksine, dijital pazarlama sürekli değişen dinamik bir süreçtir. İşletmeler bir reklam panosu veya basılı reklam yoluyla etkileşime geçemezken, dijital pazarlama bir işletme ile gerçek veya potansiyel müşterileri arasında “iki yönlü” iletişim için iyi bir yol sağlar. Bugünlerde ekran başında kalma süresi birçok insan ve işletme için tüm zamanların en yüksek seviyesindedir. Dijital pazarlama, bu gerçeklikten yararlanarak, işletmelerin ürünlerini ve hizmetlerini internet üzerinden satışını teşvik eder.
Bilgisayarların ve akıllı telefonların yaygın olarak kullanılması üzerine işletmeler yeni pazarlama yöntemleri denemeye başladı. Böylece dijital pazarlama doğdu ve işletmeler için günümüzde en çok kullanılan pazarlama yöntemi haline geldi.
Dijital pazarlama, internette yürütülen çevrimiçi pazarlama çalışmaları içerir. Dijital pazarlama yürütme sürecinde, bir işletme müşterilere ulaşmak için web sitelerinden, arama motorlarından, Google reklamlarından, sosyal medyalardan, videolardan, e-postalardan ve benzeri dijital pazarlama kanallarından yararlanabilir.
Ülkemizde en çok kullanılan dijital pazarlama kanalları nelerdir, hep beraber göz atalım.
Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?
Tüm dijital pazarlama kanalları, bir işletmenin çözümünde rol oynar ve birbirleriyle uyumlu bir şekilde çalışır. İşletmeniz için en etkili dijital pazarlama kanallarını belirlemeden önce göz önünde bulundurmanız gereken birkaç prensipler vardır. Bunları belirlemek için şu sorulara cevap aranmalıdır:
- Markanız nedir?
- İş hedefleriniz nelerdir?
- Pazarlama hedefleriniz neler?
- Hedef kitleniz nerede?
- Bütçeniz ne kadar?
İşletmeniz için en etkili dijital pazarlama kanalları ana hatlarıyla belirttiğim hususlara bağlıdır. Ülkemizde en çok kullanılan ve trend olan en etkili dijital pazarlama kanalları şunlardır:
1. Arama Motoru Pazarlaması (SEM)
Arama motoru pazarlaması (SEM), işletmenin reklamları için yalnızca bir kişi tıkladığında ödeme yaptığı çevrimiçi reklamcılık yöntemidir.
Web sitenizin organik olarak görüneceği yer olmasa bile kendinizi aramaların en üstüne yakın konumlandırmanıza olanak tanır. PPC veya Arama motoru pazarlaması, yalnızca bir kullanıcı reklamınızı gerçekten tıkladığında ücretlendirilmektedir. Bir diğeri ise satın alma davranışına ve demografik özelliklere göre insanları daha kesin bir şekilde hedefleyebilmenizdir.
2. Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), bir web sitesinin arama motorlarındaki sıralamasını ve görünürlüğünü iyileştirerek organik trafiğini arttırmak için yapılan çalışmaların tümüdür.
SEO çalışmalarında dikkat edilmesi gereken birkaç durum vardır. Bunlar:
- Kitle hedefleme çabalarını en üst düzeye çıkarmak için doğru anahtar kelimeleri seçmek
- Arama motoru dostu URL’ler oluşturmak
- Kaliteli içerikler oluşturmak
- Ziyaretçiler için iyi bir kullanıcı deneyimi sunmak
- Trafik çekmek ve mevcut trafiği korumak için düzenli SEO denetimleri yapmak
3. Sosyal Medya Pazarlaması
İşletmelerin ürünlerini veya hizmetlerini tanıtmak için sosyal medya kanallarını kullanmasıdır. İşletmelerin hedef kullanıcıları ulaşmak için sosyal medyayı kullanmasının birkaç farklı yolları vardır. Bunlardan bazıları bloglar ve videolar gibi orijinal sosyal medya içeriği oluşturmak ve bunları Facebook, Twitter, LinkedIn ve Instagram gibi sosyal medya platformlarında paylaşmaktır. Video paylaşımını ve fotoğraf paylaşımını artırmak için bu platformları kullanabilirsiniz. Ek olarak, sorular sorarak izleyicilerinizle etkileşim kurabilirsiniz.
Sosyal medya pazarlama kanalı için şu prensipleri dikkate alarak kullanıcıların sosyal medya katılımını artırabilirsiniz:
- Etiketleme özelliğini kullanma
- Hangi gönderilerin ne kadar işe yaradığını analiz etmek
- Trendleri belirlemek
Facebook’un Özel Hedef Kitleleri ve benzeri görünen kitleler aracılığıyla sosyal medya reklam platformlarından da yararlanabilirsiniz.
4. İçerik Pazarlaması
İçerik pazarlaması, en etkili dijital pazarlama kanallarından birisidir. Genellikle işletmeler ürünlerini, hizmetlerini veya markalarını tanıtarak ürünlerini veya hizmetlerini pazarlarlar. İçerik pazarlaması, birçok içerik biçimini kapsar. Bloglar, videolar, sosyal medya gönderileri, e-kitaplar, broşürler, örnek olay incelemeleri ve şablonların tümü web’deki popüler içerik pazarlamasının örneklerindendir. İçerik pazarlaması, hedef kitlenizin satın alma kararlarını etkilemek amacıyla kullanıcılarınızın görmek isteyeceği içeriklerle ilgilidir.
İçerik pazarlama stratejisinde dikkat edilmesi gerekenler şunlardır:
- Özgün ve kaliteli içerikler oluşturulmalıdır.
- Güçlü bir içerik pazarlamasında görsel, video, infografik gibi popüler içerik türleri kullanılmalıdır.
5. Influencer Marketing (Etkileyici Pazarlama)
Influencer marketing diğer adıyla etkileyici pazarlama nedir? Bir işletme bir ürünü, hizmeti veya kampanyayı tanıtmak için etkili bir kişiyle iş birliği yapar. Dijital medya kanallarında kitleleri etkileme gücü bulunan, takipçileri tarafından otorite ve bilirkişi olarak kabul edilen kişilerin, hitap ettiği kitlenin satın alma davranışlarını etkileme üzerine yoğunlaşan pazarlama stratejisine influencer marketing denir. Influencer marketing anlayışında pazarın tamamına değil influencer’lar aracılığıyla potansiyel alıcılara yönelik pazarlama çalışmaları yapılır.
Influencer marketing (etkileyici pazarlama) avantajları ise şunlardır:
- Marka bilinirliği oluşturmanızda etkili bir pazarlama kanalıdır.
- İşletmeler için trafik çekmenin bir yoludur.
- Dönüşümleri artırır.
- İşletmenizin medya değerini artırır.
6. Affiliate Pazarlama
Affiliate Pazarlama yani Bağlı Şirket Pazarlaması, dijital pazarlamanın en kazançlı türlerinden biridir. Yaptığınız her satıştan veya olası satışlardan komisyon kazandığınız bir çevrimiçi perakendeciyle ortaklığı içerir.
Affiliate pazarlama diğer adıyla bağlı şirket pazarlaması için göz önünde bulundurulmanız gerekenler:
- Markanızın imajının zedelenmemesi için kaliteli içerik üreten kişiler ile çalışmalısınız.
- Yayıncılarınıza satış eğitimleri gibi eğitimler verebilirsiniz.
- Kaliteli bir yönetim paneli kurup yayıncılarınızın sürecini iyi bir şekilde takip edebilirsiniz.
7. E-Posta ile Pazarlama
E-posta, günümüzde işletmelerin müşterileriyle iletişim kurmak için kullandıkları en popüler araçlardan biridir. Dijital pazarlamacılar, doğru şekilde bölümlere ayrılmış e-posta abonelerine hedefli ve ilgili e-postalar göndermek için e-posta pazarlaması ve pazarlama otomasyonu olarak da adlandırılan bu dijital pazarlama stratejisini kullanır.
E-posta ile pazarlama, ürünlerinizi ve hizmetlerinizi tanıtmanız, ilişkiler kurmanız ve müşterilerinizden geri bildirimler almanız için harika bir yoldur. E-posta ile pazarlama stratejisinde dikkat edilmesi gereken bazı hususlar şunlardır:
- E-posta listesi oluşturmak.
- Hedef kitlenizi veya tüketicilerinizi hedefleyen ilgi çekici e-posta pazarlama içeriği oluşturmak.
- Etkileyici konu başlıkları hazırlamak
- İyi bir e-posta ile pazarlama yapmak için en iyi zamanı ve stratejiyi oluşturmak.
8. Viral Pazarlama
Viral pazarlama, bir ürünü tanıtmak için mevcut sosyal ağların kullanılmasıdır. Kullanıcıların bir ürün hakkındaki bilgileri sosyal ağlarında diğer insanlarla paylaşmasına Viral Pazarlama denir.
Viral pazarlama sayesinde işletmeler hedef kitlesine ücretsiz olarak ulaşabilir. Örneğin bu eğlenceli bir şarkı veya oyun kadar basit bir şey olabilir. Viral içerik ne olursa olsun, içeriğin mesajını olabildiğince çok kişinin alması için insanları başkalarıyla paylaşmaya teşvik etmelidir.
Viral pazarlama yolları ise şunlardır:
- Ağızdan ağıza
- E-posta adresi
- Sosyal ağ siteleri (Facebook, Twitter, LinkedIn vb.)
- Video paylaşım siteleri (Youtube, Vimeo vb.)
- Web forumları
Dijital pazarlama, geniş ve heyecan verici bir alandır. Pek çok farklı dijital pazarlama kanalıyla işletmeniz için çeşitli dijital pazarlama stratejileri vardır. Stratejinize her türlü dijital pazarlama kanallarına dahil etmek zorunda değilsiniz ancak belirlediğiniz pazarlama stratejisini iyi bir şekilde odaklanmalısınız.
İşletmeler için, Web Sitesi Optimizasyonu, İçerik Pazarlaması, Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ve Sosyal Medya Pazarlama stratejilerini beraber kullanmakta etkili bir dijital pazarlama örneği olacaktır!
İsterseniz “Dijital Pazarlama Nedir ve Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?” adlı videomuzu da izleyebilirsiniz.
1 Yorum