Sosyal Medya Pazarlama Stratejisi Nasıl Oluşturulmalıdır?
Bundan sadece birkaç yıl öncesine kadar tabiri caizse hop diye bir sosyal medya pazarlama stratejisi yaratmak mümkündü; zira tek yapmanız gereken, sosyal medyada var olmaktı. Bu bile rakiplerinizin bir adım önüne geçmenize yetiyordu.
Ancak içinde bulunduğumuz dönemde bu mantıkla sosyal medya pazarlaması yapan şirketler çoktan piyasadan silinip gitti bile. Milenyum kuşağının yüzde 30’undan fazlasının herhangi bir marka ile sosyal medya üzerinden ayda en az 1 kere etkileşime geçtiğini göz önünde bulundurursak, maalesef sosyal medya yönetimi stratejiniz sadece “varoluştan” ibaret olamaz. Markalar sosyal medya pazarlaması stratejilerine yüzde yüz yatırım yapmak zorunda olmakla birlikte etkileşim, iletişim ve kolektif bir bakış açısı üzerine yoğunlaşmak durumundalar. Sosyal medya pazarlama, doğru ve etkili bir biçimde yapılmadığı takdirde ciddi bir müşteri potansiyeli kaybetmenize yol açarak sizi günün sonunda başta istatistiksel rakamlarınız olmak üzere pek çok farklı açıdan üzme tehlikesi taşır.
Tabii ki amacım sizi sosyal medya dünyasından tamamen soğutmak ya da korkutmak değil. Aksine pazarlama stratejileri arasında en üst sıralarda yer alan sosyal medya pazarlaması stratejisinin ne kadar önemli olduğu vurgulamak ve size etkili taktikler vermek üzere buradayım. Size bu yazımda vereceğim mini sosyal medya danışmanlığı sayesinde buradan kazandıran bir sosyal medya pazarlama stratejisi ile ayrılacaksınız.
Sosyal medya pazarlaması stratejisi nasıl olmalı?
- Karşı karşıya kaldığınız en büyük sorunlara hitap eden sosyal medya pazarlaması hedefleri oluşturun.
Herhangi bir stratejik pazarlama planlaması yapmaya başlamadan önce atmanız gereken ilk adım, harcadığınız çabalardan nasıl bir sonuç elde etmek istediğinizi tespit etmektir. Sosyal medya pazarlaması farklı mecralarda postlar çıkarak günü bitirmek anlamına gelmiyor. Tam tersine sosyal medya planlaması ve kullanacağınız sosyal medya pazarlama araçları, özenle ve dikkatle seçilmesi gereken hususların başında geliyor.
Sosyal medya üzerinde çalışmak, bir nevi en sevdiğiniz yemeği pişirmeye benzer. Kullanacağınız malzemeleri belirledikten sonra tek yapmanız gereken aslında tarifi uygulamak ve yemeği sunmak. Ancak maalesef her zaman böyle olumlu sonuçlarla karşılaşmadığınız bir gerçek. Ya konuklarınız varsa ve daha fazla yemek yapmak zorundaysanız? Ya konuklarınızdan bazılarının alerjisi varsa? O an amacınız sadece yemek pişirmekten çıkıyor ve herkes tarafından yenilebilen, herkesi doyuracak bir yemek ortaya çıkartabilmek haline geliyor. Tam olarak bu yüzdendir ki sosyal medya pazarlaması için amaç belirlemek, stratejinin en kritik parçalarından birini oluşturuyor. Bu hedefler her şeyden önce ulaşılabilir olmalı. Instagram pazarlaması yaparken bir hafta içerisinde 1 milyon yeni takipçi elde etmeyi istemek pek de gerçekçi bir amaç değil, değil mi? Erişilebilir ve devamlılığı olan hedefler çerçevesinde yürütmeye başladığınız sosyal medya pazarlama stratejiniz, siz hedeflerinizi gerçekleştirdikçe size yenilerini sunacak bir döngü içerisinde olmalı. Bunu yaparken belirlediğiniz hedefleri de dökümante etmeyi unutmayın. Kimi araştırmalar, hedeflerini not alan kişilerin not almayanlara oranla 30 kat daha başarılı olduğunu gösteriyor.
Sosyal medya hedefleriniz ne olabilir?
Hedef belirlemek, her pazarlama stratejisinde olduğu gibi sosyal medya pazarlaması stratejisinde de demirbaşlardan bir tanesi. Rehberlik etmesi açısından kendinize belirleyebileceğiniz bazı sosyal medya pazarlaması hedeflerini şu şekilde sıraladım:
- Marka bilinirliğini artırmak
- Daha yüksek kalitede satışlar elde etmek
- ROI’yi iyileştirmek
- Mağaza içi satışları artırmak
- Sadık bir takipçi kitlesi oluşturmak
- Sektörü daha iyi takip edebilmek
- Sosyal medyadaki hedef kitleniz üzerinde kapsamlı bir araştırma yapın.
Yapılan araştırmalara göre yetişkinlerin yüzde 79’u Facebook kullanıyor. Pekiyi müşterilerinizin orada markanız ile yeterince etkileşime girdiğinden emin misiniz? Eğer bu konuda tereddütlü cevaplar veriyorsanız Facebook pazarlama stratejinizi gözden geçirmeniz gerekebilir. Bu aynı şekilde aktif olduğunuz her bir sosyal medya mecrası için de geçerli.
Hedef kitlenizi ve ana seyircinizi anlamak, ürünlerinizi ve hizmetlerinizi kimlerin aldığını, en zor satışların hangi yaş grubundan elde edildiğini veya geri dönen müşterilerinizin ortalama gelir düzeyinin ne olduğunu belirleme çabalarınızda kilit rol oynar; sosyal medya pazarlaması da buna bir istisna değil. Her şeyden önce en kıymetli sosyal medya kanallarınızı tespit ederek kitlenizin demografik verilerini öğrenmeniz gerek. Daha önce de belirtmiş olduğum gibi sosyal medya pazarlaması için kafanızda net ve anlaşılır hedefleriniz olmalı ki böylece bu hedeflerle en çok uyuşan sosyal medya çabalarını tespit edebilin. Ne demek istediğimi biraz daha iyi anlamanız adına sizinle en büyük sosyal medya kanallarının istatistiksel bilgilerini paylaşacağım:
Facebook’un en popüler demografikleri şöyle:
- Yüzde 89’u kadın kullanıcı
- Yüzde 88’i 18-29 yaş aralığında
- Yüzde 81’i şehirsel lokasyonlarda yaşıyor
- Yüzde 82’si üniversite mezunu
Instagram için popüler demografik veriler şu şekilde:
- Yüzde 38’i kadın kullanıcı
- Yüzde 59’u 18-29 yaş aralığında
- Yüzde 39’u şehirsel lokasyonlarda yaşıyor
- Yüzde 38’inin yıllık geliri 30,000 doların altında
- Yüzde 37’si üniversite mezunu
Twitter pazarlamasında kullanabileceğiniz popüler demografikler:
- Yüzde 25’i kadın kullanıcı
- Yüzde 26’sı 18-29 yaş aralığında
- Yüzde 29’u üniversite mezunu
Son olarak Linkedin pazarlamasında kullanabileceğiniz demografik veriler ise şöyle:
- Yüzde 31’i erkek kullanıcı
- Yüzde 24’ü 18-29 yaş aralığında
- Yüzde 45’i yıllık 75,000 dolardan fazla kazanıyor
- Yüzde 50’sinden fazlası üniversite mezunu
- En önemli metriklerinizi belirleyin.
Hedeflemiş olduğunuz sosyal medya metrikleriniz, sosyal medya pazarlama stratejinizin en önemli noktasını oluşturuyor, bu yüzden de tam da bu noktada yoldan sapmak ve yanlış stratejilere yönelmek tehlikeli olabilir. Takipçi sayısı ya da beğeniler gibi yüzeysel metrikleri ölçmek her daim faydalı, ancak sadece bu veriler ile markanızın sosyal medya üzerindeki imajı ile ilgili geniş bir bakış açısı yakalamanız mümkün mü?
Bence değil.
Çoğu zaman takipçi sayısı, retweet ve beğeni üzerine o kadar yoğunlaşıyoruz ki geriye dönüp asıl değerlendirmemiz gereken sosyal medya metriklerinden farkında bile olmadan uzaklaşıyoruz. Asıl değerlendirilmesi gereken sosyal medya metrikleri neler mi? Tabii ki bizi sosyal medya pazarlaması çerçevesinde belirlediğiniz, sizi hedeflerinize götürecek olan metrikler.
- Ulaştığınız kitle: Paylaştığınız içerik sosyal medyada ne kadar öteye gidebiliyor? Kullanıcıların haber akışlarına ulaşabiliyor mu? Kaç kişi postunuzu görüyor?
- Tıklama oranı: Kullanıcılar sizin pazarlama huninizde nasıl ilerliyor? Yüzde kaçı istediğiniz içeriğe tıklarken yüzde kaçı içeriği gördüğü halde sayfayı terk etmeyi yeğliyor? İnsanlarda merak uyandıran ve markanızdan alışveriş etmeye teşvik eden etmenler neler?
- Etkileşim: Etkileşim metriği toplam sosyal etkileşim sayınız ile aldığınız toplam izlenimin bölünmesinden oluşuyor. Etkileşim değerini anlayabilmek için kimlerin etkileşime girdiğini ve total erişiminizde bunun iyi bir oran olup olmadığını tespit etmek gerekir. Kitleniz sizi nasıl görüyor? Sizinle iletişime geçme arzuları ne durumda?
- Hashtag performansı: Sosyal medya pazarlaması dendiğinde atlanmaması gereken en önemli etmenlerden biri de tabii ki hashtag’ler. En çok kullandığınız hashtag’ler hangileri oldu? Hangi hashtag’ler markanızla daha iyi eşleşti? Hangi hashtag en fazla etkileşimi yarattı?
- Organik ve paralı beğeniler: Standart beğenilerin dışında bir de organik beğeniler ve paralı beğeniler var. Bunlar, organik ve paralı içeriklerinizden gelen beğeniler olarak sınıflandırılır. Facebook’ta organik beğeni elde etmek bir hayli zor olduğu için pek çok marka çareyi Facebook reklamlarına başvurmakta buluyor. Öte yandan Instagram’da organik beğeni elde etmek Facebook’a oranla çok daha kolay; bu yüzden de markalar çoğunlukla Instagram reklamlarına satış yapması için kullanıcıyı sitesine yönlendirmek amacıyla başvurmayı tercih ediyor.
- Sosyal medyadaki rekabetçi ortamı araştırın.
Sosyal medya üzerinde herhangi bir içerik yaratmaya başlamadan önce rakiplerinizi incelemek akıllıca bir yöntem olacaktır. Bunu içerik üretiminden hemen önce vermemin sebebi, rakiplerinizi başarılı kılan içerikleri analiz ederek sizin de birkaç tüyo kapabilme ihtimalinizi artırmaktır. Tabii ki bu rakiplerinizin fikirlerini çalmanız gerektiği anlamına gelmiyor, ancak sektördeki içerik trendlerini ve içerik üretim yöntemlerini az da olsa takip ediyor olmak, yeni ve yaratıcı fikirlerle bulmanıza katkı sağlayacaktır, bundan emin olabilirsiniz.
- Etkileşim oluşturacak sosyal medya içeriği üretin.
Sosyal medya içeriklerinin sosyal medya pazarlaması stratejiniz için kritik önem taşıdığı bir gerçek. Bir sosyal medya uzmanı iseniz ya da bu yönde bir çabanız varsa nasıl bir içerik planlaması izlemeniz gerektiğini çok iyi bilmeli ve atlamamanız gereken en kilit adımlardan haberdar olmalısınız.
Öncelikle marka kimliğinizle uyuşan içerikler yaratmanızda fayda var. İşin aslı şu: Tamamen hedeflenmiş içerik ile aşırı reklam kokan içerik arasındaki dengeyi çok iyi şekilde oturtmanız gerekiyor. İstatistikler, sosyal medya kullanıcılarının yüzde 41’inin bir markayı alakasız içerikler paylaştığı için takipten çıkardığını gösteriyor.
Sosyal medya pazarlaması çerçevesinde üretebileceğiniz içerikler şu şekilde:
Video İçerik: Sizce sosyal medya pazarlaması stratejiniz için video ne kadar önemli? İstatistiklere göre çok; zira online alışveriş yapanların yüzde 90’ı ürün videolarının satın alma kararlarında etkili olduğuna inanıyor. Bununla birlikte baştan sona bir online videoyu izleyen kişilerin oranı da yüzde 37. Böylesine çarpıcı video içerik rakamları söz konusu iken sosyal medya video içeriklerine yatırım yapmamak mümkün değil. Başta Instagram Hikayeler ve Facebook Live olmak üzere videolarınızı yayınlayabileceğiniz pek çok farklı ve popüler kanal mevcut.
Video pazarlama ile ilgili daha önce yayınlamış olduğum içeriği okumanızı öneririm =>> Video Pazarlama Nedir?
İçerik Temaları: Görsel içeriğin karşınıza çıkardığı en büyük zorluklardan bir tanesi günlük bazda içerik oluşturma handikabıdır. Dijital pazarlama üzerinde çalışan pazarlamacılar üzerinde yapılan bir araştırma, katılanların yüzde 37’sininkarşılaştıkları en büyük zorluğun düzenli ve devamlı olarak görsel içerik üretmek olduğunu ortaya çıkarmış. Bu gerçekten de yüksek kaliteli görsel içeriğin pazarlamacılar ve tabii ki onların ulaşmak istedikleri hedef kitle için ne kadar önemli olduğunu bir kez daha kanıtlar nitelikte. Tam olarak bu yüzdendir ki temalı içerik üretmek, sosyal medya pazarlama stratejiniz çerçevesinde size büyük ölçüde yardımcı olabilecek bir yöntem. İçeriğiniz bölümlendirmek, sınıflandırmak ve gruplamak için kullanabileceğiniz en elverişli sosyal medya platformu ise tabii ki Instagram.