SEO Performansı Arttırma Yöntemleri
Söz konusu SEO olduğu zaman aklınıza ilk gelen şey ne oluyor? ve SEO performansınızı iyileştirmek için enerjinizi nelere yoğunlaştırıyorsunuz? Pek çok kişi söz konusu SEO çalışması olduğu zaman zamanının çok büyük bir kısmını her şeyden çok anahtar kelimelere harcıyor gibi görünüyor. Halbuki itinalı bir şekilde anahtar kelime çalışmaları yaptığınız halde istediğiniz sonuçlara ulaşamıyorsanız bu, SEO performansı konusunda başka faktör ve etmenlere yoğunlaşmanız gerektiği anlamına gelir.
Arama motoru algoritmaları sayfalarınızdaki ve meta verilerinizdeki anahtar kelimelerin ilgililik ve alakalılık düzeyine bakmakla kalmaz, aynı zamanda kişilerin web sitenizde kaldığı süre, bounce rate (hemen çıkma oranı), kırık linkler ve görüntülenen sayfa sayısı başta olmak üzere pek çok farklı arama motoru optimizasyonu faktörünü de ele alır. Kullanıcıların web sitenizde kalmasını ve içeriğinizle etkileşim kurmasını sağlamak da sitenizin sıralamasını ciddi oranda etkileyebilecek faktörler arasında. Bunu yapabilmek için de sitenizde kullanıcı deneyimini ve sitenin kullanılabilirliğini iyileştirmeniz şart.
İtiraf etmeliyim ki sitenize tıklamaları için kullanıcılara alakalı anahtar kelimeler sunmak işin sadece bir yüzü. Eğer arama motoru optimizasyonu süreçlerine arama motorlarını kullanan insanlar için sitenizi optimize etmek bakış açısı ile yaklaşırsanız kullanıcı dostu site kavramı da önem kazanmaya başlar.
Bu yazımızda sizlerle SEO performansını iyileştirecek faktörleri paylaşmakla birlikte SEO çalışmalarının salt anahtar kelime odaklı optimizasyon süreçlerinden etkilenmediğini anlatmaya çalışacağım. Başta site kullanılabilirliği olmak üzere SEO performansı üzerinde birebir etki gösteren pek çok faktör var ve bu faktörler üzerinde dengeli bir biçimde yoğunlaştığınız takdirde SEO performansınız ciddi manada iyileşebilir.
Website kullanılabilirliği nedir, seo performansını nasıl etkiler?
Söz konusu site kullanılabilirliği olduğu zaman aslında doğrudan dönüşüme ve trafiğe bağlı olan pek çok tasarımsal ve yazılımsal parçalar ortaya çıkıyor. Site sıralamanızı da doğrudan etkileyen kullanılabilirlik faktörlerden birkaçını şöyle sıralayabilirim:
- Etkililik: Kullanıcılar sitenize girdiği anda hedeflerine erişebiliyor mu? İhtiyaç duydukları bilgiye ulaşabiliyorlar mı? Müşteri hizmetlerine ulaşmak için şirket iletişim bilgilerini görüntüleyebiliyor mu?
- Verimlilik: Hedeflerine ulaşmanın yanı sıra kullanıcılar bir işlemi ne kadar çabuk tamamlayabiliyor? Site içi navigasyonu kolaylıkla tamamlayabiliyorlar mı?
- Öğrenilebilirlik: Kullanıcılar site içi navigasyonu kolaylıkla öğrenerek bir sonraki gelişlerinde daha kendilerini daha rahat hissedebiliyorlar mı? Kullanıcıların etkileşim sağlayabilmesi için kolay tıklanabilir CTA (Call-to-Action) butonları var mı?
- Hatırlanabilirlik: Kullanıcılar arama motoru kullanarak tekrar sitenize gelebiliyor ve onu hatırlayabiliyorlar mı?
- Hata Önleme: Kullanıcılar 404 hataları ya da kırık linklerle karşılaşmak zorunda kalıyor mu?
Eğer bahsettiğimiz konu SEO performansı ve onu iyileştirmek ise az önce bahsettiğim, site kullanılabilirliği ile doğrudan ilgili olan bu faktörler özümsenmeyecek düzeyde önemli. Bununla birlikte SEO performansınızı anında olumlu yönde etkileyecek pek çok diğer faktör de var. Gelin bu faktörlere birlikte bakalım.
Faydalı, kaliteli ve alakalı içerik
Faydalı ve ilgili içerikler sunduğunuz zaman ziyaretçiler bilgi tüketmek için sitenizde daha fazla vakit harcamaya başlarlar. Yapılan bir araştırmaya göre 2000-2500 kelime arası içerikler arama motorlarında daha yüksek sonuçlarda çıkıyor. Her ne kadar kelime sayısı SEO dünyasının hükümdarı olmasa da – ne de olsa içeriğiniz faydalı değilse kimse oturup da 2500 kelimelik yazınızı okumayacaktır – daha uzun içerikler size daha fazla değer ve kalite sunma olanağı sağlıyor. Bu da daha fazla anahtar kelime, daha fazla dışa giden link ve o sayfada daha çok vakit geçiren kullanıcı demek.
Faydalı içerikler üretmenin sağladığı bir diğer avantaj da kullanıcılar içeriğinizi Chrome tarayıcısı üzerinden kaydettiği (bookmark) zaman gerçekleşiyor. Kullanıcılar sayfanızı her kaydettiğinde Google’ın gözünde bir tık daha fazla SEO puanı kazandığınızı biliyor muydunuz?
Sayfa yüklenme hızı
Sayfa yüklenme hızınız arama motorlarının algoritmalarında oldukça önemli bir noktada konumlandırdığı bir faktör. Her bir sayfa için birkaç saniyeden fazla beklemek zorunda kalan kullanıcılar doğal olarak buna tahammül edemeyip sitenizi terk edecektir. Bu da sitenizde geçen zamana zarar verecek, görüntülenen sayfa sayısını düşürecek ve hemen çıkma oranınızı artıracak. Bunların tamamının SEO performansınızı doğrudan etkileyeceğini belirtmeme gerek yoktur diye düşünüyorum.
Sayfa yüklenme hızınızı artıracak pek çok farklı yöntem var. Bu yöntemlerin arasında özel eklentiler kullanmak, kodunuzun temiz ve sıkıştırılmış olmasını sağlamak ve yönlendirmeleri minimize etmek başta geliyor.
Konu üzerinde yapılan çeşitli araştırmalar yüksek kaliteli görsellerin dönüşüm oranlarını artırdığını gösteriyor. Görsellerinizi düzgün bir biçimde optimize etmek her şeyden önce kullanıcı ile empati kurabilmek amacıyla kullandığınız görsellerden avantaj yaratmanızı sağlayacaktır. Bununla birlikte kullanıcının size olan güvenini yenileyebilir ve yüklenme süresini zora sokmadan kullanıcı deneyimini artırabilirsiniz.
Görsel optimizasyon
Hazır konusu açılmışken aslında görsel optimizasyonunun SEO performansınızı anında iyileştiren önemli bir etmen olduğunu belirtmek isterim. Söz konusu görsel optimizasyonu olduğu zaman en önemli optimizasyon faktörleri başında tabii ki görsellerin dosya formatları ve boyutları geliyor. Bunun yanı sıra görsellerin dosya isimlerinde, alt etiketlerinde, isim ve açıklamalarında anahtar kelime geçirmek ve görselin içerik ile ilgililiğini kanıtlamak da SEO performansınızı anında artıracak bir diğer önemli etmen.
Başlık (header) etiketleri
Siz de dahil olmak üzere kimse bir kalıp metin ile karşı karşıya kalmazkistemez, değil mi? İçeriğinizi kaliteli ve düzgün bir şekilde formatlamış olmanız web sitenizde sunduğunuz kullanıcı deneyimini tahmin bile edemeyeceğiniz oranda iyileştirebilir. Okuyucuları içeriğinizi okumaya ve web sitenizde daha fazla vakit geçirmeye hevesli kılan ara başlıklar, görseller ve aralara serpiştirilmiş farklı formatta bilgilendirmeler daha fazla okuyucunun sitenizi ziyaret etmesine vesile olur. Bu da dolayısıyla arama motorlarına içeriğinizin alakalı ve kaliteli olduğu sinyalini vermiş olur. Başlık, yani header etiketlerinin doğru kullanımı içeriğinizi bölümlere ayırmaya yardımcı olur, içeriği kullanışlı hale getirir ve okunmasını kolaylaştırır. Söz konusu WordPress olduğu zaman başlık kullanımı daha da kolay hale gelir; tek yapmanız gereken hangi boyutta başlık kullanmayı tercih ettiğinizi seçmektir. Bununla birlikte arama motorlarının SEO performansı değerlendirirken başlıkların içinde anahtar kelimelerin bulunup bulunmadığına da dikkat ettiğini belirtmiş olayım.
Dışa giden linkler
İçeriğinizi daha kullanışlı ve ilgili yapmak için otorite sahibi sitelere link vererek kullanıcılarınıza bahsettiğiniz konu ile ilgili daha derinlemesine bilgi edinme fırsatı tanıyabilirsiniz. Saygın ve popüler web sitelerine link vermeniz içeriğinizin ilgililiğini artırmakla kalmaz, aynı zamanda Google’a güvenilirlik sinyalleri göndererek SEO performansınızı olumlu yönde etkiler. Ancak bu noktada vurgulamam gerekir ki “Ne kadar çok dışa giden link, o kadar iyi” mantığı burada işlemez. Aşırıya kaçan dışa giden linkler içeriğin okunmasını zorlaştırarak dikkat dağıtıcı olabilir.
Farklı multimedya türleri kullanımı
Görseller, videolar, slayt gösteriler ve ses efektleri başta olmak üzere pek çok farklı multimedyadan yararlanmak kullanıcı deneyimini zenginleştirerek ziyaretçilerinize farklı şekillerde içerik sunma olanağını size tanımış olur. Bu sayede belki de aynı konu ile ilgili olan içeriği standart biçimde veren diğer rakiplerinizden ayrışır ve fark yaratmış olursunuz. Buna ek olarak çeşitli multimedya türlerinden faydalanmak arama motorlarına içeriğinizin kalitesinin üst düzeyde olduğu işaretini verir. Ne de olsa içeriğinizin güzel görünmesi ve interaktif olması için çaba harcamış olacaksınız.
Söz konusu multimedya olduğu zaman video pazarlamanın önemini tekrar ve tekrar vurgulamak gerekir. Hatırlarsanız video pazarlamasının yükselişinden daha önceki yazımda da (Video Pazarlama Nedir) bahsetmiştim. Çeşitli araştırmalar, video kullanan web sitelerinin kullanmayanlara göre ortalama olarak yüzde 4.8 daha fazla dönüşüm oranına eriştiğini göstermiş. Etkileyici istatistikler, katılmaz mısınız?
Kırık linkler
Bir linke tıkladıktan sonra kim o linkin 404 hatası vermesini ister ki? Kullanıcı deneyimini ve SEO performansını olumsuz yönde etkileyen en majör faktörlerden bir tanesi maalesef kırık ve/veya hatalı linklerdir. Arama motorları kırık veya hatalı bir sayfa ile karşılaştıkları zaman sitenizi demode, eski ve güncellenmemiş olarak damgalamaktan hiç çekinmezler. Tabii ki sitenizde bulunan kırık linkleri tespit edebilmek için her bir sayfayı tek tek ziyaret etmenize gerek yok. Bunu yapabileceğiniz birden çok SEO aracı mevcut. Screaming Frog, Google Search Console ve W3C Link Checker size önerebileceğim araçlardan birkaçı.
Okunabilirlik
Kültürlü ve eğitimli bir kitleye hitap ediyor olsanız bile bu kitleyi her seferinde bir yüksek lisans dersinde ders görüyormuş havası veren, karmaşık, komplike ve fazlasıyla teknik bir içerikle karşılamak istemezsiniz diye düşünüyorum. Bahsettiğiniz konu her ne olursa olsun anlaşılır, okunabilir ve akıcı metinler yaratıyor olmanız sandığınızdan daha da önemli – özellikle de SEO performansı açısından. İçeriğinizin hazmının güç olmasının kullanıcıların sitenizden ayrılmasına zemin oluşturduğunu asla aklınızdan çıkarmayın. Google’ın okunabilir metinleri de sıralama kriterleri arasında değerlendirdiğini göz ardı edemeyiz. Bu yüzdendir ki içeriklerinizi hazırlarken yalnızca bir site sahibi olarak değil, aynı zamanda halktan bir okuyucu gözüyle de bakıyor olmanız çok önemli.
Tasarım ve format
Doğru formatlanmış bir sayfa ve kullanıcı dostu bir site planı SEO açısından oldukça önemli rol oynayan faktörler. Kullanıcı deneyimini artırdığı gibi tasarım ve format iyileştirmeleri aynı zamanda içeriğinizi daha kolay tespit edilebilir ve tüketilebilir hale geliyor. Formatlamayı lehinize kullanmak için aşağıdaki ipuçlarından faydalanabilirsiniz:
- Okunması kolay bir tipografi seçin.
- Kalın fontlar ve birbiri ile uyumlu renkleri stratejik olarak doğru yerlerde kullanmaya dikkat edin.
- Paragraf, başlık ve ara başlık kullanmaya özen gösterin.
- Listeli ya da maddeli içeriklere başvurun.
- İçeriğinizi interaktif hale getirmek için slider’lar, sekmeler, bannerlar, akordiyonlar, modüler pencereler, pop-uplar ve drop-down menüler kullanarak sayfalarınızı zenginleştirin.
İletişim sayfası
Google’a göre yeterli oranda iletişim bilgisine sahip websiteleri daha güvenilir sayılmakta ve dolayısıyla da daha yüksek sıralamalarda yer almakta. Web sitenizde bir “İletişim” ya da “Bize Ulaşın” sayfası yaratmanız SEO açısından bir opsiyon değil, elzem bir kuraldır diyebilirim. Hele ki bir e-ticaret sitesine sahipseniz iletişim sayfanıza en az ürün sayfalarınız kadar önem vermeniz gerekir desem yeridir. Tabii düzgün kurgulanmış bir iletişim sayfası size SEO açısından katkıda bulunmakla kalmaz, aynı zamanda yeni temaslar ve potansiyel müşteriler elde etmenize de vesile olur.
Site mimarisi ve navigasyon
Site ziyaretçileri sitenize geldiklerinde çok kısa bir süre içerisinde aradıkları şeyi bulamazlarsa sitenizi terk etmeleri ve bir daha asla gelmemeleri çok ama çok yüksek bir ihtimal. Hemen çıkma oranınızı tavana sıçratacak olan bu hamleden kaçınmanız hem site istatistikleriniz hem de SEO performansınız için takdir edersiniz ki ziyadesiyle önemli. İyi düşünülmüş bir site mimarisi ve net bir navigasyon şeması kullanıcıların sitede aradıklarını kolaylıkla bulmalarına ön ayak olarak arama motorlarına da SEO açısından doğru sinyalleri göndermiş olur.
Mobil optimizasyon
Her yıl “Bu yıl mobilin yılı olacak” demekten sıkılmıyoruz; mobil de her yıl bizi yenilikleri ve güncellemeleri ile şaşırtmaktan geri kalmıyor. Bir web sitesi ortaya çıkarttıktan sonra sitenin mobil versiyonunu düşünmemek ve kurgulamamak SEO açısından belki de yapabileceğiniz en ölümcül hatalardan bir tanesi. Her gün giderek daha fazla kullanıcı mobil üzerinden içerik tüketmeye devam ediyor ve mobil olarak optimize siteler kullanıcı deneyimi ve dönüşüm açısından bu istatistiklerin ekmeğini yiyor.
Sosyal medya paylaşımları
Facebook paylaşımları, sitenizle ilgili atılan tweetler, Pinterest pin’leri ve diğer sosyal medya etkileşimleri SEO sıralamanızı doğrudan etkileyen faktörlerin arasında yer alıyor. Sosyal paylaşım butonlarını sitenize entegre etmek ile sadece içeriğinizin kolay paylaşılabilir olmasını sağlamakla kalmaz, aynı zamanda arama sonuçlarında daha yüksek sonuçlarda çıkmanıza vesile olarak SEO performansınızı iyileştirir.
Uzun vadede SEO performansınızı çıkabileceği en üst seviyelere çıkartmak, kullanıcı deneyiminizi optimize ederek sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve dönüşüm oranlarınızı artırmak için bahsettiğim bu optimizasyon tekniklerini deneyebilir ve anında elinize geçecek sonuçlar ile motive olabilirsiniz.