SEO ile Potansiyel Müşterilere Ulaşmak
Bir SEO uzmanı olarak arama motoru optimizasyonunun önemini ve arama motoru optimizasyonu ile doğru müşteriye ulaşmak için yapmanız gerekenleri bu yazımda sizlerle paylaşacağım. Arama motoru optimizasyonu nedir, nasıl yapılır ve avantajları nelerdir gibi soruların cevaplarına değineceğim bu yazıda aynı zamanda en doğru şekilde SEO süreçlerinizi yürüttüğünüz takdirde doğru müşteri kitlesine nasıl ulaşabileceğinizi ve ne tür kazanımlar elde edebileceğinizi belirteceğim. SEO’ya yeni başlıyor, arama motorlarının önemini yeni yeni kavrıyor ve SEO faaliyetlerinizin gerçekten müşteriye ulaşmanıza yardımcı olmasını istiyorsanız, bu yazım tam da size göre.
Arama motoru optimizasyonu nedir?
Arama motoru optimizasyonu en temelinde bir dijital pazarlama disiplini olarak karşımıza çıkıyor. Bu pazarlama stratejisi kapsamında organik (paralı olmayan) arama motoru sonuçlarında görünürlüğü artırma çabaları yatıyor. Arama motoru optimizasyonu, sitenize trafik çekmek, sıralamanızı iyileştirmek ve arama motorlarındaki farkındalığınızı artırmak için yürütülen teknik SEO faaliyetlerinin yanı sıra işin yaratıcı kısmını da içermektedir. Arama motoru optimizasyonunu tabii ki pek çok farklı açıdan ele almak mümkün; sayfanızda bulunan anahtar kelime çeşitliliğinden diğer web sayfalarının sizin sayfanıza linkleme yapma şekline kadar… En basit hali ile arama motoru optimizasyonu, web sitenizin arama motorlarının anlayabileceği şekilde yapılandırılmış olmasını sağlamak anlamına geliyor.
Sitemin neden arama motoru optimizasyonuna ihtiyacı var?
Herhangi bir web sitesinin trafiğinin çok büyük bir çoğunluğu, Google, Yandex ve Yahoo! gibi arama motorlarından yönlenmektedir. Her ne kadar sosyal medya gibi diğer benzeri kanallar sitenize trafik getirme potansiyeline sahip olsa da arama motorları internet kullanıcıları için birincil navigasyon görevini üstlenir, bu bir gerçek. İster web siteniz üzerinden hizmet sağlıyor, ürün satıyor ya da sadece içerik sunuyor olun; her halükarda trafiğinizin çok büyük bir kısmı için arama motorlarına ve onların “botlarına” mahkumsunuz. Botlar kim mi? Hemen yakından bakalım.
Arama motorları nasıl çalışır?
Arama motoru optimizasyonu nedir sorusunun cevabı, temel olarak arama motorlarının çalışma mantığında saklı. Bu optimizasyon süreçlerinin çalışma mantığını daha iyi kavrayabilmeniz için size şöyle bir örnek vereceğim: Global internet ağını bir metro hattındaki istasyonlar olarak düşünün. Nasıl ki her bir istasyon bir tren için özgün bir durak ise, her bir web sayfası da arama motoru botları için birer duraktır. Arama motorlarının algoritmasına bağlı olarak çalışan bu botların temel görevi, web sitenizi taramak ve bu şekilde onu indeksine eklemektir. Web üzerindeki milyonlarca, hatta milyarlarca sayfaya ulaşmak, onları taramak ve onları indeksine ekleyerek arama sonuçlarında çıkmasını sağlamak için gece gündüz çalışan bu botlar, web sitesinin kodu üzerinden bu taramaları gerçekleştirerek ardından ait olduğu arama motorlarının devasa veri tabanına topladıkları bilgileri işlerler. İlk etapta kulağa komplike gelse de aslında arama motorlarının ve botların çalışma prensibi oldukça basittir; bul, tara ve indeksle!
Arama motoru optimizasyonu nasıl yapılır?
Tabii ki arama motoru optimizasyonu süreçlerini tek bir blog yazısı ile anlatmak mümkün değil; zira aylar, hatta yıllar süren süreçlerden, derin yazılım bilgisi gerektiren teknik çalışmalardan ve ancak ve ancak tecrübe ile elde edilebilecek bir bilgi birikiminden bahsediyorum. Hazır konusu açılmışken belirtmekte fayda var: Her ne kadar SEO’nun temel mantığını tek başınıza anlayabilme fırsatınız olsa da benim gibi profesyonellerden yardım almanızda büyük fayda var. Arama motoru optimizasyonu yaparken bir SEO uzmanı ile çalışmak yalnızca organik trafiğinize katkı sağlamakla kalmaz, aynı zamanda hem site içi hem site dışı atlamış olabileceğiniz tüm teknik ve içeriksel detayları da yakalayarak en kısa sürede düzeltilmelerine vesile olur.
Peki, arama motoru optimizasyonu nasıl yapılır? Öncelikle SEO faaliyetlerini iki farklı kola ayırmak mümkün: Site içi optimizasyon ve site dışı optimizasyon.
Site içi optimizasyon nedir?
Söz konusu site içi arama motoru optimizasyonu olduğu zaman çok büyük bir ihtimalle anahtar kelime araştırması, anahtar kelime yoğunluğu ve meta açıklamalar ile ilgili bir kulak dolgunluğunuz oluşmuştur. Site içi optimizasyon süreçlerini daha iyi anlayabilmeniz için basitçe özetlediğim bu rehbere ayak uydurmanız yeterli:
- Anahtar kelimenizi belirledikten sonra onu;
- Sayfa başlığında,
- Meta açıklamanızda,
- URL’nizde,
- Görsel isimlerinizde,
- Alt başlıklarınızda ve
- Sayfa içeriğinizde geçirin.
- İçeriğinizin başlığını <h1> etiketinin içerisine alın.
- İçeriğinizin alt başlıklarını <h2> etiketi içerisine alın.
- Sayfanıza görseller, videolar, infografikler ve benzeri multimedya öğeleri ekleyerek onu zenginleştirin. Bunları eklerken her bir öğe için bireysel düzeyde arama motoru optimizasyonu yapmayı unutmayın; görsel isimlerini SEO’ya uygun şekilde yazmak veya görsellere alt etiketi ya da açıklama eklemek gibi.
- Anahtar kelimenizi içeriğinizin ilk 100 kelimesi içerisinde mutlaka geçirin.
- Responsive bir tasarım kullanın.
- Dışa giden linkler (outbound links) kullanın. Link verirken güvenilir domaini olan, alanında otorite sahibi sitelere vermeyi amaçlamakla birlikte .gov, .edu gibi köklü uzantıları yakalamaya çalışın.
- İç linkler (inbound links) de kullanın. Bu sayede site içi trafiğinizi ve site içinde geçirilen süreyi artırmış olacaksınız.
- Google Search Console ve benzeri uygulamalardan faydalanarak site hızınızı optimize edin.
- LSI (Latent Semantic Indexing) anahtar kelimeler kullanın. Bu ne mi demek? Ana anahtar kelimeniz ile birebir alakalı semantik anlam taşıyan diğer kelimeleri de mutlaka içeriğinizde bulundurun. Bu şekilde arama motorları, sayfanızın alakalılığını çok daha iyi kavrayacak ve eğer mantıklı LSI kelimeler seçmişseniz size arama sayfası sıralamalarında öncelik verecektir.
- Sosyal medya butonları kullanarak sosyal medya hesaplarınıza yönlendirme yapın.
- Kısa içeriklerden kaçının; içeriklerinizi olabildiğince uzun ve anlamlı tutmaya özen gösterin. Gerekirse bir içerik ajansı ya da bir SEO uzmanı ile çalışarak içeriklerinizi üçüncü partiler üzerinden temin ederek sitenizde profesyonel içerik yayınladığınızdan emin olun.Site içi optimizasyon ile ilgili temel düzeyde bilgi edinmek isterseniz aşağıdaki linkleri inceleyerek başlamanızı öneririm.
https://backlinko.com/on-page-seo
https://moz.com/learn/seo/on-page-factors
Site dışı optimizasyon nedir?
Arama motoru optimizasyonu hizmeti alırken belki de hizmetin kalitesini ölçen ve belirleyen en önemli faktör, hizmet sırasında tarafınıza sağlanan site dışı, yani off site optimizasyondur. Az evvel bahsettiğim on-site optimizasyonlar her ne kadar bolca uğraş ve zaman gerektirse de en azından bazı kısımlarını çözümlemek çok zaman almamaktadır. Öte yandan off-site SEO dediğimiz zaman sitenizi arama motorlarında en üst sıralara çıkartan ve sizi rakiplerinizden birkaç adım öne taşıyan asıl taktikler bütününden bahsediyoruz demektir. Sayfa dışı arama motoru optimizasyonu, siteniz dışında yayınlanan içeriklerle, başka siteler ve markalar ile kurduğunuz ilişkilerle ve tabii ki dışarıdan aldığınız kaliteli backlinklerle markanızın ayak izini offline ve online dünyada bırakabilme faaliyetlerini kapsıyor. Markanıza dair pozitif geri bildirimler, artan arama sıralamaları ve sitenize gelen bolca trafik ise site dışı optimizasyon çalışmalarınızın en büyük getirileri arasında.
Peki, site dışı arama motoru optimizasyonu planlaması nasıl yapılır? Bu süreçler ne yazık ki site içi arama motoru optimizasyonu kadar anlık değil.
- Marka Açısından Sayfa Dışı SEO
- Webde konuşulan, pozitif geri bildirimler alan ve bol satış yaratan bir ürün veya hizmet yaratın. Bunu yapabilmek için herhangi bir ürün veya hizmet geliştirirken o ürünün veya hizmetin en iyisi olabilmesi için çabalayın.
- Zayıf, yetersiz ve yetkinliği olmayan müşteri hizmetleri sağlamaktan kaçının. Unutmayın ki arama motoru optimizasyonu, internetten doğru müşteriye ulaşmanın en etkili yollarından bir tanesi olarak biliniyor. Doğru yolla doğru müşteriye ulaştığınız takdirde onu kalitesiz bir müşteri hizmeti ile korkutmak ve kaçırmak istemezsiniz, değil mi?
- Arama yapan kitlenin arama amaçlarına odaklanın. Çoğu zaman ürün ve hizmetlerin ful potansiyellerine erişememesinin en temel sebebi, kullanıcı talepleri ile ürün/hizmetin sunduğu faydanın birbiri ile eşleşmemesi oluşuyor. Özellikle UX/UI çalışmalarınız, bu noktada büyük önem kazanmaya başlıyor.
- Kitle Açısından Sayfa Dışı SEO
- Aktif, canlı ve tepkisel bir sosyal medya varlığına sahip olun.
- Sosyal medyadaki veya online dünyadaki influencer’lar ile bağlantı kurarak onların internet üzerindeki forsundan yararlanın.
- Markanız, ürün ve hizmetleriniz veya genel olarak içinde bulunduğunuz sektör ile ilgili online dünyada dönen forum ve tartışmalara olabildiğince dahil olun.
- İçerik Açısından Sayfa Dışı SEO
- Farklı içerik türleri denemekten çekinmeyin. İçerik denince aklınıza sadece blog postları, ürün açıklamaları veya kampanya metinleri gelmesin. Kreatif görseller, faydalı infografikler, son dönemde popülerleşen how-to videoları ve sosyal medya kanallarınız üzerinde aktiviteleriniz, içeriğinizi zenginleştirerek SEO faaliyetlerinize katkıda bulunmanızı sağlayan araçlardan sadece birkaç tanesi.
Arama motoru optimizasyonunun avantajları nelerdir?
Arama motoru optimizasyonunu farklı açılardan ele alarak nasıl yapabileceğinizden, hangi yöntemleri kullanmanız gerektiğinden ve kimlerden yardım alabileceğinizden bahsettim; şimdi sıra tüm bu yöntemleri uyguladığınız takdirde yanınıza kar kalacak avantajlara geldi. Arama motoru optimizasyonu avantajları saymakla bitmez; ama en azından sizi en çok etkileyecek olanları şöyle bir sıralamış olayım:
-
- Trafiğinizin artmasına yardımcı olur: Web sitenize trafik getiren belki de en önemli kanalın arama motorları olduğundan yazımın başında bahsetmiştim. Bu veri göz önünde bulundurulduğunda arama motoru optimizasyonu faaliyetlerinizin organik trafiğinizi ciddi oranda etkilemesi, doğal olarak da toplam trafiğinize hatırı sayılır bir katkı sağlaması da çok normal. Çarpıcı bir istatistik: Arama sonuçları sayfasına düşen kullanıcıların yüzde 80’i Adwords reklamları yerine organik sonuçları tercih ederken bu kesimin yüzde 20’si birinci, yüzde 13’ü ikinci, yüzde 14’ü ise üçüncü organik sonuca tıklamayı tercih ediyor. Bu da kabaca arama sonuçları sayfasında bulunan kullanıcıların yaklaşık yüzde 45’inin ilk üç organik sonuca yöneldiğini gösteriyor. Arama motoru optimizasyonu faaliyetlerinizi böylesine büyük bir potansiyele sahip bir kitleye yönelik yaptığınızı düşündüğünüz zaman bunun belki de SEO’nun en önemli avantajı olduğunu söylemek mümkün.
- Daha takip edilebilir ve yüksek ROI değerleri elde etmenizi sağlar: ROI (Return-on-Investment – Yatırım Getirisi) dediğimiz zaman arama motoru optimizasyonun etkisi tartışılamaz. SEO üzerinden elde ettiğiniz derin analitik dataların ve yürüttüğünüz spesifik arama motoru optimizasyonu çalışmalarının her bir çeyrekte ve tabii ki yıl sonunda ROI değerlerinize ciddi olumlu etkiler yarattığı aşikar.
- Sitenin kullanılabilirliğini artırır: Web sitenizin navigasyonunun çok daha kolay hale gelmesini sağlamak için sadece UX ve UI çalışmaları yeterli değil; bu çalışmalara arama motoru optimizasyonu süreçlerini de dahil etmek gerek. Bu avantaj sadece arama motoru botları için indekslemeyi ve taramayı kolay hale getirmekle kalmıyor, sitenize konan nihai kullanıcı için de kaliteli bir kullanıcı deneyimi sağlamış oluyor.
- Marka bilinirliği: Organik sonuçlarda üst sıralarda çıkmaya başladığınız sürece kullanıcıların gözünde işini iyi bilen, alanında uzman ve sektörde güvenilir bir marka imajı çizersiniz. Böylesine sağlam bir marka imajı ile daha fazla kullanıcı toplayabileceğiniz gibi trafiğinizi de adeta bir çığ etkisine kapılarak büyütebilir, markanızın gelişimine katkı sağlayabilirsiniz. Online dünyada aktif olduğunuz ve arama motoru optimizasyonu dünyasındaki güncel yenilikleri takip ettiğiniz sürece hem marka, hem trafik, hem de satış bakımından turnayı gözünden vurmanız mümkün.
Arama motoru optimizasyonu ile internet üzerinden doğru müşteriye ulaşmak, tabii ki sadece bu bahsettiğim süreçleri takip etmekle olmuyor; ancak yine de size verdiğim bu tüyolar komplike SEO dünyasına sağlam bir adım atmanıza yardımcı olacaktır. Verimli ve kısa sürede etkili arama motoru optimizasyonu sonuçları alabilmek için benimle iletişime geçebilirsiniz.