Growth Hacking Nedir?
Growth Hacking, yeni bir iş modelinin kullanıcılara ulaşabilmesi adına yüksek analiz sağlayacak planlı büyüme stratejisinin geliştirilmesi ve gerekli planların yapılması sürecidir. İnternet girişimciliği alanında rekabet ortamı çok hızlı olduğu için Amerika başta olmak üzere dünyanın her yerinde yeni pazarlama yaklaşımları ortaya çıkmaya başladı.
Düşük bütçesi olan internet oluşumları Growth Hacking yöntemleriyle kısa sürede öne çıkabilmektedir. Online pazarlama alanında yapılan çalışmalarda her metriğin analizi, testi ve ölçümlemesi yapılır.
Sosyal medyanın hayatımıza yön vermeye başlamasıyla birlikte dijital pazarlama stratejileri de sosyal medyaya entegre hale gelmeye başladı. Büyük ya da küçük tüm markalar sosyal platformlar üzerinde faaliyette bulunmaya başladı. Bu yöntem Türkçeye “Büyüme Korsanlığı” olarak geçirilebilir. Bu yöntem pazarlama alanına yeni giren işletmeler için en verimli yöntemlerden biridir.
Growth hackerlar işletmelerin kolayca müşteri edinebilmesi ve edindiği müşterilerini elinde tutabilmesi adına kreatif ve düşük maliyetli stratejiler kullanırlar.
Growth Hacking Tarihçesi
Growth hacking; Silikon Vadisi içinde yürütülen girişimlerle ortaya çıkan bir kavramdır. İçinde bulunduğumuz zaman diliminde ise büyük ve kurumsal şirketler için de geçerli olan bir çalışma biçimi haline geldi. Yani küçük işletmeler için etkili sonuçlar doğuran bu yöntem kurumsal işletmeler tarafından da tercih edilmeye başladı.
Bir sektöre yeni adım atan işletmeler için kurumsal hale gelmenin tek yolu olarak görülüyordu. Firmalar kendilerinden daha güçlü ve büyük rakipleri karşısında daha kaynak ve bütçeyle ürünlerini pazarlamanın alternatif bir yolunu buldular. Buradaki “Korsanlık” terimini rakiplerden farklı, daha uygun maliyetli ve daha hızlı büyümenin ifade edildiği bir metafor olarak görebiliriz.
Bu terim ilk olarak 2011 yılında PayPal pazarlama müdürü Sean Ellis tarafından telaffuz edildi. Daha sonra da çevrimiçi pazarlama sürecinde giderek büyüyen bir terim haline geldi. Ellis markası için veri, ürün, teknoloji ve pazarlama bilgilerine sahip bir uzman arayışı içindeydi. Ayrıca tamamen sürdürülebilir büyümeye odaklanan özel bir kişi bulmak istiyordu.
Bu arayış sonucunda bulunan kişi büyüme pazarlamacısı, veri odaklı pazarlamacı, büyüme lideri gibi isimlerle anılmaya başladı. Son olarak da geleneksel pazarlama yöntemlerinden temel farkı ortaya çıkmaya başlayınca Growth Hacking terimi ortaya çıkmaya başladı.
Growth Hacking Nasıl Yapılır?
Her işletme neden ve nasıl büyüdüğünü anlamalıdır. Pazarlama faaliyetlerinde temel amaç rakipleri geride bırakmak ve büyümeyi hızlı bir ivmeyle sürdürmektir.
Growth hacking çalışmalarına şu durumlara odaklanılmaktadır;
- Nihai amaç sadece işi büyütecek stratejiler geliştirmektir. İşin büyümesi dışında hiçbir detay önemli değildir.
- Yenilikçi büyüme stratejileri vardır. Çok sayıda strateji masaya yatırılır ve bunlar arasında bir önceliklendirme yapılır.
- Farklı stratejilerin işe yarayıp yaramadığı konusunda sürekli analizler yapılır. Büyüme korsanlığında sürekli olarak test etme süreci vardır.
Bu çalışmalarda temel amaç organik trafik ve ziyaretçi çekebilmek, gelen ziyaretçileri müşteriye dönüştürebilmek ve mutlu müşteriler edinmektir.
İçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda bilgi her şeydir. Markalar büyüyebilmek için somut verilerle çalışmalıdır. Bunun için her veriyi dikkate almak gerekir. Yaptığınız değerlendirmeler sonucunda esnek çalışabilmeli ve karşınıza çıkan tüm şansları değerlendirmeniz gerekiyor.
Growth Hacking Stratejileri
Bu bölümde bir markanın Growth Hacking serüvenine nasıl başlayabileceğini anlatacağız. Bunun için öncelikle bir ürün oluşturmanız gerekiyor. İnsanların ihtiyacı olan ve para ödemeye hazır oldukları bir ürün geliştirmeye çalışın. Bu işi yaparken sürekli olarak ürününüzü test edin. Elde ettiğiniz veriler sayesinde potansiyel müşterilerinizi tanıyabilir ve büyümeye yönelik pazarlama stratejileri geliştirebilirsiniz.
Geliştirdiğiniz ürünü belirli aralıklarla güncellemeniz önemlidir. Bu süreçlerin tamamında tüketici kitlenizden geri bildirimler almaya çalışın. Ayrıca sürekli büyüme sağlayabilmek için ürününü birçok kanaldan pazarlamaya çalışın. Elde ettiğiniz dönüşüm oranlarını inceleyerek gerekli optimizasyon çalışmalarını yaparsanız etkili bir büyüme korsanlığı yakalayabilirsiniz.
Şimdi sizlere kullanabileceğiniz bazı Growth Hacking stratejileri konusunda bilgi vereceğiz. Ancak büyüme korsanlığı genel olarak 3 ana stratejiden meydana gelmektedir.
İçerik Pazarlaması
İçerik pazarlama günümüzde birçok firmanın ürünlerini daha geniş kitlelere ulaştırma konusunda kullandığı bir yöntemdir. Growth Hacking yöntemleriyle içerik pazarlama faaliyetleri yürütecekseniz genel olarak şu çalışmaları yapabilirsiniz;
- Bir blog sayfası oluşturarak burada kaliteli, değerli ve dikkat çekici içerikler oluşturarak paylaşabilirsiniz.
- Başka bir blog sayfasında tanıtım yazısı yayınlanmasını sağlayabilir ya da konuk yazarlık yapabilirsiniz.
- Sosyal medya hesaplarınız üzerinden daha geniş kitlelere ulaşabilmek için profesyonel sosyal medya içerikleri oluşturabilirsiniz.
- Sektörünüzle ilgili bir e kitap ya da teknik inceleme broşürü piyasaya sürebilirsiniz.
- Son dönemin en çok ilgi gören içerik pazarlama yöntemlerinden olan podcastleri kullanabilirsiniz.
- İnternet üzerinden ücretsiz web seminerleri düzenleyebilirsiniz.
- Sosyal medya kanallarınızdan çekiliş ve yarışma gibi etkinlikler düzenleyebilirsiniz.
- Geniş kitlelere hitap eden bloggerların ürünlerinizi inceleyerek tanıtmasını isteyebilirsiniz.
- Forumlar üzerinden daha aktif olabilirsiniz.
- Dijital pazarlama kanallarını kullanabilirsiniz
- Eski müşterilerinizi yeniden hedefleme ve yeni kitlelere ulaşabilmek için güçlü bir e mail pazarlaması ağı kurabilirsiniz.
- Web siteniz üzerinden arama motoru optimizasyonu (SEO) çalışmalarına hız katarak içeriklerinizi daha görünür hale getirebilirsiniz.
- Farklı web siteleri üzerinden ürün ve hizmetlerinizin tanıtıldığı içeriklerin oluşturulmasını sağlayabilirsiniz.
Ürün Pazarlaması
Ürün pazarlama çalışmalarında işletmeler ürünlerini daha ilgi çekici hale getirmeye çalışırlar. Ürün pazarlama büyüme korsanlığında en çok kullanılan stratejiler arasında yer alır. Ürün pazarlaması stratejisinde şu yöntemleri kullanabilirsiniz;
- Davet edilen kişilerin katıldığı bir sistem kullanarak insanlarda sizin ürününüzü kaçıracaklarına yönelik bir korku oluşturabilirsiniz.
- Kullanıcıların katılım serüvenini eğlenceli ve teşvik edici bir hale getirebilirsiniz. Böylece insanlar alacakları ödüllerle katılım konusunda tereddüt etmeyecektir.
- Referans sistemiyle kullanıcı tabanınıza giren yeni kullanıcıları ve referans olan kişileri teşvik edecek kampanyalar düzenleyebilirsiniz.
Dijital Reklamlar
Dijital pazarlamada çabuk büyümeyi sağlayacak en önemli araçların başında reklamlar geliyor. Dijital reklam faaliyetleri arasında özellikle arama motoru reklamcılığı işletmenizi en üst sıraya çıkarabilmenin en kolay yolları arasındadır. Doğru reklam stratejileri sayesinde çok düşük bütçelerle geniş kitlelere ulaşabilirsiniz. Büyüme korsanları tarafından kullanılan reklam stratejileri şöyle sıralanabilir;
- Arama motoru sonuç sayfalarında belirlediğiniz anahtar kelimelerde öne çıkarak hedef kitlenize ulaşabilirsiniz.
- Google reklamlarında tıklama başı ödeme stratejisiyle doğrudan hedef kitlenize erişebilirsiniz.
- Sosyal medya platformlarında sponsorlu reklam faaliyetleri yürütebilirsiniz.
- Sosyal medyada geniş kitlelere hitap eden kaliteli sayfalardan reklam alabilirsiniz.
Doğru Growth Hacking stratejileri sayesinde markanızı daha geniş kitlelere ulaştırmanız son derece kolay olacaktır.
En Dikkat Çekici Growth Hacking Örnekleri
Kısa bir pazarlama stratejisi geçmişine sahip büyüme korsanlığı hakkında dünyada bilinen bazı başarılı pazarlama örneklerini sizlerle paylaşalım;
Dollar Shave Club Video Pazarlaması
Son dönemde video pazarlama stratejisi en fazla dikkat çeken pazarlama tekniğidir. Dollar Shave Club markası bunu çok iyi kullandı. Firma müşterilerine aylık 1 Dolar karşılığında yeni tıraş bıçakları göndereceğini belirten bir video hazırladı. Video kısa sürede viral oldu ve kısa süre içinde 2 milyon kadar izlendi. İşletme 2 yıl içinde 20 Milyon Dolar kadar kazanç sağladı. Aradan bir yıl geçtiğinde ise bu kazanç üç katına çıktı.
Foundr
Foundr dergisi ilk sayısını yayınlamaya karar verdikten sonra influencer pazarlama, sosyal reklamcılık ve Upviral ismini verdikleri bir araçtaki yarışmayla pazarlama stratejisini kurdu. Geliştirilen araç üzerinde promosyona dayalı bazı etkinlikler sayesinde kullanıcıların daha fazla puan kazanması gerekiyordu. Puan kazanan kullanıcılar üç büyük ödülden birini almaya çalışıyordu. Şirket bu süreçte çok sayıda sponsor ve e posta pazarlama katılımcısı sayesinde hedeflerinin 4 katına kısa süre içinde ulaşmayı bildi.
Groove
Groove firması birkaç pazarlama stratejisini bir arada harmanlayarak bir yıl içinde 5 milyon Dolar gelir elde etmeyi başardı. Firmaya göre içerik pazarlaması bu geliri elde etmede en faydalı yöntem oldu. İşletme öncelikle yoldaki görünmez tehlikeleri paylaşan bir blog sayfası olmadığını fark etti.
Daha sonra yapılan vaka çalışmalarıyla insanların deneyimlerini paylaşmalarına izin verdiler. Potansiyel müşteri kitlelerine hangi bilgilere ihtiyaçları olduğunu sordular ve blog konularını oluşturmaya başladılar. Bazı influencerlar ile mail üzerinden iletişim kurarak belirli içerik bölümlerinde onlara da yer verme konusunda izin aldılar. Sonrasında blogger konuk etme gibi etkinliklerle kullanıcı tabanını büyük ölçüde genişlettiler.
Hotmail
Bu bölümde sizlere çok basit bir growth hackin tekniği anlatacağız. Hotmail markasını hepimiz e posta devi olarak biliyoruz. Peki bu kadar geniş bir kullanıcı kitlesine nasıl ulaştılar?
Öncelikle marka e posta imzasını kullandı. Tüm kullanıcılara gönderilen bir e posta altına ücretsiz hesap sahibi olmaya davet ettikleri bir imza satırı koydular. Sonrasında 1.5 yıl için 12 milyon kullanıcıya hitap etmeyi başaran bir marka haline geldiler.
Facebook günümüzde en çok kullanıcısı olan sosyal medya platformları arasında. Peki, Zuckerberg ne yaptı da, bu kitleye erişebildi? Facebook da aslında yolun başındayken büyüme korsanlığını kullandı. Öncelikle kullanıcılara kendi içeriklerini ekleme fırsatı verdi ve insanları bu konuda teşvik etti. Ayrıca burada kendisinden bahsedilen ya da etiketlenen kişilere mail göndererek ulaşmaya başladı. İnsanlar da bildirim mailleri üzerinden kendileri hakkında yapılan paylaşımları görmek için Facebook platformuna kayıt olmaya başladılar.
Özetle
Görüldüğü gibi Growth Hacking son yıllarda birçok büyük markanın kullanmaya başladığı bir pazarlama yöntemidir. Özellikle küçük markalar özgün bir fikir ve profesyonel bir çalışmayla çok düşük bütçelerle sektörlerindeki en büyük markaları bir anda geride bırakabilirler.
Tabii ülkemizde daha yeni duyulan bir yöntem olan büyüme korsanlığı için Grwoth Hacking danışmanlığı hizmeti almanız daha doğru olur.
Detaylı bilgi alabilmek için bize ulaşabilir, aklınıza takılan soruları buradan yazabilirsiniz.