Google Reklam Modelleri Nelerdir?
Reklamlar; hedeflenen kişilerin karşılarına çıkmak, üst sıralarda yer almak, bilinirlik kazanmak ve dönüşümleri artırmak için kullanılan etkili kanallardır. Google reklam modelleri ise bu amaçlar doğrultusunda çeşitli kampanyaları gerçekleştirme imkânı sunmaktadır. Google’ın bu hedeflere ulaşmak isteyen kullanıcılara sunduğu reklam platformu Google Ads’tir.
Google Ads, içerisinde yer alan çeşitli kampanya seçenekleri ile birlikte ihtiyaç duyulan birçok reklam modelini bünyesinde barındırmaktadır. Bu araç sayesinde, hedef kitlenizde yer alan kişilere kolayca ulaşabilir ve görmelerini istediğiniz reklamları sunabilirsiniz. Yazının devamında yer alan Google reklam modellerini inceleyerek, hedefleriniz doğrultusunda çalışmalarınıza yön verebilirsiniz.
1. Arama Ağı Reklamları
En çok bilinen reklam türü olan Arama Ağı Reklamları, kullanıcıların karşısına arama motoru sonuç sayfasında (SERP) ve sekmelerinde çıkmaktadır. Kullanıcılar Google’da arama yaptıklarında yanındaki “Reklam” ifadesiyle yer alan Arama Ağı Reklamları, hedef kitlelere yalnızca metin yoluyla erişme imkânı sunmaktadır.
Google, markaların çeşitli teklif stratejilerine ve reklam kalite skorlarına göre reklam konumlandırması gerçekleştirmektedir. Bunun yanı sıra açılış sayfası deneyimi, kullanıcı arama niyeti gibi birçok faktör reklam sıralamalarına etki etmektedir. Sayfanın üst ve alt kısmı, haritalar, alışveriş, uygulamaların yer aldığı kısım olmak üzere arama ağı reklamlarının yer aldığı görülmektedir.
Bir kullanıcı “çiçek” ile ilgili arama yaptığında sonuç sayfasının ilk ve son sıralarında ilgili anahtar kelimeyle reklama çıkan web sitelerini görmektedir. Arama terimi değiştiğinde ve “İzmir çiçek” olduğunda ise sonuç sayfasında listelenen reklamların değiştiğini fark edilmektedir. Arama sonuç sayfasında yer alan reklamların hangi anahtar kelimeleri hedeflediği, reklamların web siteleri ile ne kadar uyuştuğu, verilen teklif ücretlerinin değişikliği gibi metrikler reklamların Google gözünde konumunu belirlemektedir.
Arama Ağı Reklam Türleri Nelerdir?
1. Metin Reklamları
Kullanıcı ile yalnızca metin ile etkileşime geçmeye imkân tanıyan metin reklamları, en temel reklam modelidir. Bu reklam modelinde reklamlar direkt olarak arama sonuç sayfalarında yer almaktadır. Sayfaların üst kısmında yer alan reklamlar, Google’ın belirlediği kriterlere en uygun olanlardır. Yanındaki “Reklam” ibaresiyle yer alan metin reklamları, hedeflenen kullanıcıları yakalamak için kullanılabilecek en ideal reklam türlerinden birisidir.
2. Duyarlı Arama Ağı Reklamları
Duyarlı arama ağı reklamları, Google’ın reklam verenlere sunmuş olduğu otomasyonlar içeren bir teklif türüdür. Google, reklamlarınız arasından en iyi performansı göstereni bulmak için farklı kombinasyonları denemektedir. Sunduğunuz 15 adet başlığı ve 4 açıklama metnini kombine ederek amacınıza uygun en fazla dönüşüm kazanabileceğiniz reklam modeli belirlenir ve kullanıcıya gösterilmeye devam eder. Reklam verenler için oldukça etkili bir reklam türü olan duyarlı arama ağı reklamları, kullanıldığı takdirde reklam performanslarını artırmaktadır.
3. Dinamik Arama Ağı Reklamları
Dinamik arama ağı reklamları, hedef kitlenize kolayca ulaşmak için kullanabileceğiniz verimli bir reklam türüdür. Bu reklam modelinde, neredeyse tüm iş Google’a bırakılmıştır. Google ilgili sitenizi tarar, hedef anahtar kelimeleri sıralar ve bu kelimelerden hareketle reklamlarınızı oluşturur. Örneğin, içerisinde kadın ayakkabısı yer alan bir web sitesi olduğunu düşünelim. Kullanıcı “kadın ayakkabısı” ile ilgili bir arama yaptığında “Kadın Ayakkabısı – Marka Adı” şeklinde bir reklamla karşılaşacaktır. Dinamik arama ağı reklamları sayesinde bu reklam türü otomatik olarak gerçekleşmektedir. Özellikle büyük e-ticaret ve hizmet siteleri için oldukça yararlı bir reklam türüdür.
4. Yalnızca Telefon Araması Üreten Reklamlar
Yalnızca telefon araması üreten reklam türleri, kullanıcıları telefon etmeye teşvik etme amacıyla çıkarılmış olan bir reklam modelidir. Bu reklam modeli sayesinde kullanıcı direkt olarak telefon numaranızı görür, tıkladığında ise web siteniz yerine telefonundaki arama kısmına yönlendirilmektedir. Yalnızca mobil için verilebilen bu reklam türü, belirli lokasyonlar için çalışan işletmeler için idealdir.
2. Görüntülü Reklam Ağı (GDN)
Görüntülü reklam ağı, Google reklam modelleri arasında kullanıcıların ilgisini çekmek ve etkileşim artırmak için kullanılan etkili bir reklam modelidir. Talep yaratmak ve marka için fırsatlar oluşturmak için ideal bir reklam türüdür. Bu reklam modeli sayesinde hedef kitlelerin karşısına yalnızca arama sonuç sayfasında çıkmak yerine farklı şekillerle de çıkmak mümkündür. Google’ın anlaşmalı olduğu web siteleri, YouTube, Gmail gibi yerlerde reklamlarınızın konumlandırılması gerçekleşebilmektedir.
Görüntülü reklam ağı modelinin avantajlarından biri, hedef kitle filtreleme özelliğinin oldukça detaylı olmasıdır. Bu reklam modeli ile birlikte hedeflediğiniz kişilerin karşısına çıkma olasılığınız oldukça yüksektir. Görüntülü reklamların yalnızca görsel barındıran reklamlar olduğu yanılgısı vardır fakat bu reklam türünde çeşitli modeller yer al almaktadır.
Görüntü Reklam Ağı Türleri Nelerdir?
1. Metin Reklamlar
Metin reklamlarının, çeşitli web sitelerinde görüntülü reklam konumunda yer alması mümkündür. Bu reklam türü de arama ağı metin reklamları ile aynı işlevi gözetmektedir. Avantajı, diğer görüntülü reklam modellerine göre daha uygun fiyatlı bir reklam modeli olmasıdır. Dezavantajı ise, kullanıcıların ilgisini çekme açısından diğer türlere oranla daha az etkili bir reklam türü olduğu söylenebilir.
2. Resim Reklamlar
Kullanıcıyı etkileşime teşvik etme açısından etkili olan resim reklamlar, marka bilinirliğini artırma açısından da verimlilik sunmaktadır. Banner olarak adlandırılan statik resim reklamları sayesinde hedef kitlenizin karşısına tekrar tekrar çıkabilir, erişim seviyelerinizi artırabilirsiniz.
3. Etkileşim Reklamları
Etkileşim reklamları, statik banner mantığında işleyen fakat içeriği çok daha çeşitli olan reklam türüdür. Bu reklam türünde kullanıcı ile etkileşim daha aktif rol oynamaktadır. Video, gif, animasyon, ses ekleme gibi özellikleri olan zengin medya içerikli reklamların en önemli özelliği kullanıcıların dikkatini daha kolay çekebilmeleridir.
4. Gmail Reklamları
Görüntülü Reklam Ağı içerisinde yer alan gmail reklamları, detaylı ve gelişmiş hedefleme seçeneğiyle ilgili kitleye mesaj yoluyla ulaşmaya olanak sağlamaktadır. Mail kutusu sekmesinin yukarısında konumlandırılabilen gmail reklamları, kullanıcıyı tıklamaya teşvik edici olmalıdır. Gördüğü reklama tıklayan kullanıcı genişletilmiş reklam mesajıyla karşılaşır ve doğru kurgulanmış bir gmail reklam stratejisi kullanıcının dönüşüm gerçekleştirmesinin sağlayacaktır.
Görüntülü Reklam Ağı Hedefleme Türleri Nelerdir?
1. Anahtar Kelime Hedefleme
Anahtar Kelime hedefleme seçeneği, reklam verenin hedeflediği anahtar kelimelerle alakalı olan web sitelerinde reklamın görünmesini sağlamaktadır. Örneğin, “kırmızı elbise” anahtar kelimesi hedeflendiği varsayılsın. Reklamın kırmızı elbise ile ilgili içerikler yayınlayan bir moda sayfasında görünme imkânı bulunmaktadır. Bu, reklamımızla alakalı olabilecek içerikleri hedeflediğimiz reklam türüdür. Yine aynı şekilde konu hedefleme seçeneğini kullanılarak reklam, kırmızı elbiseye ilgi duyan kullanıcıların bulunduğu sayfalarda yayınlanabilmektedir. Bu reklam türünün avantajı, seçilen anahtar kelimeyle temaslı olan kullanıcılara reklamların gösteriminin sağlanmasıdır.
2. Yerleşim Hedefleme
Adından da anlaşılacağı üzere bu reklam türü, ilgili reklamın hangi web sitelerde yayınlanacağının seçimine imkan tanımaktadır. Sade web site yerleşiminin hedeflenmesinin yanı sıra seçilecek video veya reklamlarda da yerleşim hedefleme gerçekleştirilmektedir. Bu reklam türünün en büyük avantajı, reklamınızla alakalı yerleri hedefleyebilmeniz ve böylelikle reklama ilgi duyacak kullanıcılara erişebilmenizdir. Örneğin, spor ürünleri satan bir marka olduğunu düşünelim. Reklam veren, yerleşim hedefleme seçeneğini kullanarak çeşitli fitness sayfalarında reklamlarının yayınlanmasını sağlayabilmektedir. Hedef kitlenin doğru bir şekilde segmente edilmesiyle birlikte yerleşim hedefleme türü yüksek performans getirebilmektedir.
3. İlgi Alanı Hedefleme
Google, kullanıcıların davranışlarını analiz etmede ve bu davranışların datasını çıkartmakta oldukça iyi çalışmalar gerçekleştirmektedir. Google’ın elinde tüm kullanıcıların davranış eğilimleri bulunmaktadır. Bu bilgiler reklam verenler için oldukça büyük bir avantajdır. İlgi alanı hedefleme seçeneği, reklamınızla ilgilenebilecek kişilerin karşısına çıkabilmenize olanak sağlamaktadır. Örneğin, organik ürünler satan bir marka olduğunu varsayalım. Bu markanın reklamlarındaki ana amacı sağlıklı yaşama ilgili insanların karşısına çıkabilmek olmalıdır. İlgi alanı hedefleme türü ile birlikte bunu gerçekleştirmek mümkündür. Bu seçeneği seçtiğiniz zaman Google, elinde bulunan verileri kullanarak daha önce sağlıklı yaşamla alakalı davranış sergileyen kullanıcıların karşısına reklamlarınızı çıkartacaktır.
4. Demografik Hedefleme
Bu hedefleme türü cinsiyet, yaş, ebeveynlik durumu gibi seçenekleri kullanarak kitlelere ulaşma imkânı sunmaktadır. Örneğin, kadın cilt bakım ürünü satan bir marka olduğunu varsayalım. Cinsiyet hedefleme seçeneği kullanılarak reklama ilgi duyabilecek kadınların seçilmesi mümkündür. B hedefleme türü diğerlerine oranla daha geniş kitlelere ulaşmaktadır fakat dönüşüm getirisi diğerlerine göre çok daha düşüktür. Bu nedenle diğer hedefleme seçenekleri ile birlikte kullanılması önerilmektedir.
5. Remarketing (Yeniden Pazarlama)
Kullanıcılar, gezindikleri web sitelerine çerezler bırakmaktadır. Bu çerezler, kullanıcıları ilerleyen zamanlarda yeniden hedeflemenize yaramaktadır. Yeniden pazarlama kitlesi oluşturmak, dönüşümler için değerli bir çalışma olacaktır çünkü sizinle daha önceden iletişime geçmiş bir kullanıcının karşısına yeniden çıkmak sizinle tekrar etkileşim kurmasına fırsat sağlayacaktır. Örneğin, bir kullanıcı web sitenizdeki videoyu izlemiş olsun. Remarketing hedefleme seçeneği ile birlikte bu kullanıcıyı her an her yerde (Google’ın ortağı web sitelerinde) yakalayabilmeniz mümkündür. Tüm bunlar nedeniyle yeniden pazarlama kitlesi, çeşitli stratejilere eklenmek için ideal bir hedeftir.
3. Alışveriş Reklamları
Google reklam modelleri arasından e-ticaret siteleri için en çok tercih edilen reklam modeli olan alışveriş reklamları, ürünlerin direkt olarak kullanıcılara sunulmasına imkân tanımaktadır. Bu reklam modeli hem satıcılara hem de kullanıcılar avantaj sağlamaktadır. Satıcılara olan avantajı, reklamlarla sergilenen ürünlerinin potansiyel müşterilerinin karşısına çıkmasıdır. Kullanıcılara olan avantajı ise, çeşitli markalardan birbirinden farklı ürünleri bir arada görmeleridir. Böylelikle kullanıcı, markalar arasında kıyaslama yapma şansını yakalamaktadır.
Alışveriş reklamları bir ürünün markasının, fiyatının, özelliklerinin, görselinin kullanıcıya kolayca ulaşmasını sağlamaktadır. Örneğin, “ayakkabı” sorgusunu yapan kullanıcın alışveriş sekmesinde karşılaşacağı görüntü şu olacaktır:
Alışveriş reklamlarını kullanan bir reklam veren, çeşitli stratejiler geliştirerek dönüşüm oranını artırabilmektedir. Yapılan bir kampanya veya indirim kullanıcıyı çekmeye yarayacaktır. Potansiyel müşteri, ürünler arasında bir kıyaslama gerçekleştirecek ve daha avantajlı olanı satın almaya yönelecektir. Doğru kurgulanmış bir reklam modeli sayesinde alışveriş reklamları, performans açısından verimli kanallar haline gelebilmektedir.
4. Video Reklamları
Video reklamları, ilgili hedef kitleye ulaşmak için kullanılan en etkili reklam kanallarından birisidir. Reklam türleri arasında en ilgi çekici ve getirisi yüksek olan reklam modelidir. Google, YouTube ve ortağı olduğu diğer video içerik üretilen sitelerde reklamların yayınlanmasına olanak sağlamaktadır. YouTube, video reklamların gösterildiği yerlerin başında gelmektedir. İkinci en çok kullanılan arama motoru olarak bilinen YouTube, reklam verenler açısından oldukça değerli bir platformdur. YouTube üzerinden video reklamlarının yayınlanabilmesi için mevcutta bir YouTube hesabının olması gereklidir. Reklam verme işlemleri ise diğer reklam türlerinde olduğu gibi Google Ads üzerinden yapılmaktadır.
Video Reklam Türleri Nelerdir?
1. Görüntülü Reklamlar (Display Ads)
Görüntülü reklamlar, kullanıcıların karşısına izledikleri videonun alt kısmında, sağ tarafında ve öneriler listesinin üst bölümünde gösterilmektedir. Statik bir reklam türü olan video içi görüntülü reklamlar, diğer türlere oranla daha az maliyetlidir. Düşük bütçeli markalar için marka farkındalığı yaratmak ve ilgili hedef kitlelere ulaşmak için iyi bir seçenektir.
2. Yer Paylaşımlı Reklamlar (Overlay Ads)
Kullanıcıların sıklıkla karşılaştığı, çokça tercih edilen bir reklam türüdür. Statik bir banner veya düz metin olarak gösterilebilen yer paylaşımlı reklamlar yüksek derecede etki yaratmasalar da marka bilinirliği oluşturma açısından etkili yollardır.
3. Yayın İçi Reklamlar (Trueview)
Yayın içi reklamlar, kullanıcıların karşılarına video izlerken çıkan reklamlardır. Truview reklamların ana amacı, reklamı izlettirebilmektir. Reklam izlendiği takdirde tıklamaya dönüşebilmekte ve sonuç olarak dönüşüm sağlanabilmektedir. Bu reklam modeli sayesinde hedeflenen kullanıcılara ulaşılabilmekte ve geri dönüşümler alınabilmektedir. Yayın içi reklamlarda kullanıcıya 5 saniye sonunda atlama seçeneği sunulmaktadır. Ücretlendirme ise 30 saniyeden fazla izleyen kullanıcılara göre belirlenmektedir. Kullanıcıların büyük kısmının 5 saniyeden sonra reklamı atladığı düşünülürse, düşük bütçeli markaların bilinirlik kazanmak için kullanabileceği etkili bir reklam modelidir.
Aynı zamanda yayın içi verilen reklamları izleyen kullanıcılar orijinal video izlenmesine de katkı sağlamaktadır. Dolayısıyla bu reklam modeli, YouTube hesabınıza orijinal bir izlenme sayısı da kazandırmaktadır. Reklam verenlerin üzerine düşmesi gereken tek nokta, beş saniye içerisinde kullanıcıyı etkilemek ve reklamın ilgili kişilere ulaşmasını sağlamaktır.
4. Atlanamayan Video Reklamlar (Bumper)
Atlanamayan video reklamlar, kullanıcının izlemeye zorunlu olduğu bir reklam modelidir. Doğru bir strateji ile kullanıldığında performans açısından iyi dönüşümler kazandırabilmektedir. 20 saniyeye sığdırılabilen dikkat çekici bir mesaj hem marka bilinirliği hem de ilgili hedef kitleye ulaşabilmek için idealdir. Bumper reklamlar ise, en fazla 6 saniye olan ve kullanıcının atlayamadığı bir reklam türüdür. Etkili bir şekilde kullanıldığında güzel dönüşümler kazandırması muhtemeldir. Çarpıcı ve kullanıcıyı cezbeden bir mesajın 6 saniye içerisinde verilmesi gereklidir. Bumper reklamlar, daha çok yeniden pazarlama stratejileri ile birlikte kullanılmaktadırlar.
5. Masthead Reklamlar
YoTube reklam türleri arasında en kapsamlı ve en çok kitleye ulaşan Masthead Reklam modeli, rezervasyon mantığı ile çalışmaktadır. Ana sayfa içerisinde konumlandırılan bu reklam türü, tüm hedef kitleye ulaşıma olanak tanımaktadır. Marka bilinirliği açısından oldukça idealdir fakat çokça maliyetli olduğu için zaten bilinirliği olan markalar bu reklam modelini kullanmaktadır. Aynı zamanda Google Ads züerinden bu reklam türünün verilemediğinin de altının çizilmesi gereklidir. Rezervasyon bakımından fazlasıyla dolu olduğu için günler öncesinden çalışmalar yapılması gereklidir. Düşük bütçeli ve rekabet şansı olmayan markaların tercih etmemesi gereken bir reklam modelidir.
5. Evrensel Uygulama Reklamları
Uygulama tanıtımı için kullanılan bu reklam türü, Google’ın otomasyonları ile çalışmaktadır. Herhangi bir hedefle türü yapılmasına gerek yoktur. Google, uygulamaların maksimum düzeyde indirilmesi için makine öğrenim sistemine dayanarak uygulamayı kullanıcıların karşısına çıkartmaktadır. Google Arama ve Görüntülü Ağı, Play Store, YouTube, Gmail ve Google’ın diğer iş ortağı sitelerde uygulamaların tanıtılması mümkündür. Dünya üzerinde en geniş kitlelere ulaşabilen reklam türü olan evrensel uygulama reklamları, performansa göre ücretlendirilmektedir. Kullanılması için Google Play ve Google Ads hesaplarının entegre edilmiş olması gereklidir. App Store için ise geliştirilmiş farklı araçlar bulunmaktadır.
Google reklam modellerinden evrensel uygulama reklamları, uygulamanın maksimum sayıda indirilmesi amacıyla çalışmaktadır. Uygulama geliştiricileri ve uygulaması olan e-ticaret siteleri için dönüşüm kazandırabilen ve marka tanıtımını en iyi şekilde yapan reklam türlerinden birisidir.
Tüm bu Google reklam modelleri doğru kurgulanmış reklam stratejileri ile birlikte kullanıldığı takdirde marka bilinirliği artırmak, dönüşüm kazandırmak gibi işletme hedeflerine ulaşmada çok büyük katkı sağlamaktadırlar. Belirlediğiniz amaçlar doğrultusunda işe yarayacak reklam modelini seçerek hedef kitlelerinize ulaşabilir ve günün sonunda performansınızı üst seviyelere taşıyabilirsiniz.