Dijital Pazarlama Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır?
Dijital pazarlama neden önemlidir?
Dijital medya öylesine güçlü, yapıcı ve bulaşıcı ki tüketiciler diledikleri zaman diledikleri yerde istedikleri her türlü bilgiye anında erişebiliyorlar. Dijital medya her daim büyüyen ve gelişen bir eğlence, haber, alışveriş ve sosyal etkileşim kaynağı. Tüketiciler ise artık yalnızca sizin markanız hakkında söylediğiniz şeylere değil, diğer tüketicilerin, arkadaş ve akrabalarının ve ürün değerlendirme sitelerinin markanız hakkında söylediklerine de ulaşabiliyorlar. Şimdi kendi kendinize itiraf etme zamanı: Sizce hangisine inanırlar? Bu ince faktör, belki de dijital pazarlamanın neden bu denli büyük önem taşıdığının en nitelikli kanıtlarından bir tanesi. Aslında işin özeti çok basit: İnsanların güvenebilecekleri şirketlere, kişiselleştirebilecekleri iletişim yöntemlerine ve ihtiyaç ve tercihlerine uygun ürün ve hizmetlere ihtiyacı var.
Pazarlama dünyasına adım atıldığı anda öğretilen tek bir kanı varsa, o da her daim hedef kitleniz ile doğru yerde ve doğru zamanda etkileşim kurma anlayışını benimsemeniz gerektiğidir. Bu kanı, özellikle söz konusu dijital pazarlama olduğunda belki de hiç bu kadar doğru olmamıştı. İçinde bulunduğumuz teknolojik çağda ise bu, onlarla en çok vakit geçirdikleri yerde buluşmanız gerektiği anlamına geliyor. Neresi mi? Tabii ki internet.
İşte tam da bu noktada en verimlisinden bir dijital pazarlama stratejisi devreye giriyor. Websitenizden tutun da online marka stratejilerinize kadar; dijital pazarlama şemsiyesinin altında konumlanan çokça taktik, strateji ve değer bulunmakta. Sektör içinden sıyrılabilen ve fark yaratan bir dijital pazarlama uzmanı ise bu taktik, strateji ve değerlerden hangisini nerede kullanması gerektiğini çok iyi bilen bir uzman niteliğini taşımalı.
Dijital pazarlamanın önemini daha iyi anlamak için bahsettiğimiz bu stratejileri ve değerleri çok daha yakından incelemek ve özümsemek gerekiyor. Her ne kadar uygulamayı tercih ettiğiniz stratejiler ya da dijital pazarlama faaliyetlerinizi gerçekleştirmek için kullanacağınız kanallar, başta içinde bulunduğunuz sektör ve rakipleriniz olmak üzere pek çok farklı faktöre göre değişkenlik gösterse de, temelde elinizde bulunan en kıymetli manevi sermayenizi şu şekilde sıralamak mümkün:
- Websiteniz
- Blog postlarınız
- İnfografikleriniz
- Sosyal medya kanallarınız
- Online PR çabalarınız
- Online broşür ve kataloglarınız
- Logo, font ve renk gibi marka değerleriniz
Tekrar vurgulamak gerekir ki bu varlıkları çoğaltmak ve çeşitlendirmek mümkün; ne de olsa her sektörün ve iş kolunun kendine has bir pazarlama yapısı ve tüketici doğası var. Öte yandan dijital pazarlama şemsiyesi altında ön plana çıkan bir diğer önemli kriter de dijital pazarlama faaliyetlerinizi gerçekleştirirken tam olarak hangi taktikleri kullandığınız. Bu noktada her ne kadar bahsi geçen taktiklere çeşitlik kazandırma olasılığı olsa da, dijital pazarlama dendiğinde akla gelen ve özellikle sağladıkları getiriler itibariyle fazlasıyla rağbet gören taktikler de yok değil. Doğru bir dijital pazarlama stratejisi kurgulamak ve markanızı online dünyada ideal bir şekilde konumlandırmak için bu taktiklerin her birinin özünü kavramış olmanız önemlidir. Özünü kavradıktan sonra gelen adım ise bu taktikleri marka doğanıza en uygun şekilde, dengeli olarak kullanabilmektir. Gelin bu yöntemler arasından öne çıkanları yakından değerlendirelim.
Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?
Dijital pazarlamanın, çeşitli reklam ve tanıtım kampanyalarının farklı dijital kanallar üzerinden tüketiciye ulaştırılması üzerine yoğunlaştığı konusunda hemfikiriz. Geniş bir pazarlama faaliyet menzilinden oluşan bu kavram çerçevesinde sıklıkla kullanılan stratejileri gözden geçirmek, dijital pazarlamayı anlamak adına atılan önemli bir adım olacaktır.
ARAMA MOTORU PAZARLAMASI (SEM)
SEM, PPC, Google Adwords reklamları ya da arama pazarlaması… Önemli olan aslında arama motoru pazarlamasına hangi isimle hitap ettiğiniz değil. Bu yöntemin temelinde yatan konsept, arama motoru sonuçlarının en üstünde ya da sayfanın yanlarında beliren sponsorlu sonuçlardan ibaret. Söz konusu SEM olduğunda ön plana çıkan en önemli faktör, tıklama başına maliyet kavramıdır. Başka bir deyişle arama motoru pazarlaması kampanyası yürüttüğünüz zaman yalnızca kullanıcılar reklamınıza tıkladığı zaman para ödersiniz. PPC (Pay-per-click) kampanyanızı spesifik anahtar kelime odaklı ayarlayabileceğiniz gibi reklamlarınızı görmesini istediğiniz spesifik hedef kitleye göre de set edebilirsiniz. PPC reklamları bu yönü ile oldukça esnektir ve yüksek oranda görünürlük sağlar. Bununla birlikte bu dijital pazarlama stratejisinin her tür sektöre ve iş koluna rahatlıkla uyarlanması mümkündür; zira burada önemli olan doğru anahtar kelime seçimi ve hedeflemesidir. Bu reklamların başarılı olması ve yatırılan maliyetin karşılığını verebilmesi için SEM konusunda tecrübeli ve Google Adwords arayüzüne hakim bir dijital pazarlama uzmanı ile çalışmak da çok önemli.
ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU (SEO)
En basit haliyle arama motoru optimizasyonu, içeriğinizi ve sitenizin teknik altyapısını optimize ederek belirli anahtar kelimeler arandığında sayfalarınızın arama motoru sonuçlarında en üstte ya da üst sıralarda görünmesini sağlamak olarak tanımlanabilir. Bu dijital pazarlama stratejisi kapsamındaki nihai amaç, işiniz ile ilgili ürün, hizmet veya bilgilerin aranması durumunda kullanıcıları organik olarak sitenize çekebilmektir. Aslına bakarsanız SEO, söz konusu dijital pazarlama olduğunda en efektif yöntemlerden biri olarak kabul edilir; ancak yürütülen SEO çabalarından verimli sonuçlar elde etmenin uzun vadeli bir süreç olduğunu unutmamak gerekir. Doğru SEO için her şeyden önce sağlam bir teknik altyapı ve sağlam bir sabır gerektiğini belirtelim. Bahsettiğimiz bu SEO çabaları, sitenizdeki sayfaların URL yapılarından başlık etiketlerine, görsel isimlerinden sosyal medya butonlarına ve sitenizin HTML yapısına kadar çok geniş menzilli bir optimizasyon sürecini oluşturur. Yapılan bir araştırmaya göre bir arama sayfasındaki tıklamaların yüzde 67’si ilk 5 sıradaki linklere yöneliyor. Bu çarpıcı bulgu arama motoru optimizasyonunun site trafiği için ne kadar önemli olduğunu kanıtlar nitelikte.
İÇERİK PAZARLAMASI
Eğer dijital pazarlama dünyasına birazcık bile olsa aşinaysanız, “Content is king.” ifadesini mutlaka duymuşsunuzdur. Özellikle son yıllarda içerik ve içerik pazarlaması, dijital pazarlama yöntemleri içerisinde hiç olmadığı kadar büyük yer edinmiş ve önem kazanmış durumda. Kaliteli ve özgün içeriği dijital pazarlama faaliyetlerinizin hız kazanmasına vesile olan benzin olarak düşünebilirsiniz. Doğru içerik pazarlaması modern SEO’nun demirbaşı, sosyal medyada farkındalık yaratmanın anahtarı ve müşterilerinize e-mailler ve paralı reklamlar dışında verdiğiniz değerli bir hediye olarak nitelendirilir. Akıllı, akıcı ve yararlı içerikler yaratmak ve bu içeriğin reklam kokmasını engellemek temelde oldukça zor ve çetrefilli bir süreç; ancak bunu düzgünce gerçekleştirdiğiniz takdirde geri dönüşleri de muhteşem olacaktır. Hedef kitlenize alakalı ve ilgi çekici içerikler sunmak sizi onların gözünde her şeyden önce değerli bir bilgi kaynağı olarak konumlandırır. Bu da eşittir tüketicilerin bir markada aradığı en önemli şey olan, güven.
SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI
Sosyal medya artık kedi videosu izlemekten ve selfie paylaşmaktan ibaret değil; hepimiz iyi kötü bunun farkındayız. Pek çok kullanıcı internette keşif yapmak, araştırmak ve kendini bilgilendirmek için sosyal medyaya güveniyor. Bununla birlikte pek çok marka da potansiyel müşterilerine ulaşmak, ürününü tanıtmak ve kullanıcı ile duygusal boyutta birebir iletişime geçmek için sosyal medyanın avucunun içine bakıyor. Burada da devreye sosyal medya pazarlaması giriyor ve bu arz-talep dengesini bir sistematiğe oturtuyor. Tabii bu noktada sosyal medya pazarlamasını içerik pazarlamasından bağımsız düşünmek de ister istemez imkansız hale geliyor. Hedef kitleniz içeriğinize ne kadar ilgi duyar ve onunla ne kadar kendini özdeşleştirirse, onu o kadar çok sosyal medyada paylaşmak isteyecektir. Bu da nihai olarak geri dönen müşteri (Customer retention) ve potansiyel yeni müşteri demek.
MOBİL PAZARLAMA
Belki son 5 yıldır usanmadan duyuyor ve söylüyoruz; bu yıl da duymaya ve söylemeye devam edeceğiz: Bu yıl, mobilin yılı. Mobil cihazlar ve akıllı telefonlar adeta vücudumuzun birer uzvu haline gelmişken pazarlamacıların bu eşi benzeri olmayan,inanılmaz derecede kişisel kanalda gerçekleşen marka-müşteri ilişkisinin ne kadar önemli olduğunun farkına varma zamanı geldi de geçti bile. Mobil cihazlarımız sürekli ya cebimizde, ya elimizde ya da yastığımızın altında ve düzenli olarak onları kontrol etmeden durmamız imkansız hale geldi. Tam olarak bu süreklilik ve bağımlılık faktörleri mobil pazarlamayı diğer pazarlama yöntemlerinden bir adım öne çıkartıyor. SMS, MMS ve uygulama-içi pazarlama(in-app marketing) başta olmak üzere mobil pazarlama çerçevesinde deneyimleyebileceğiniz pek çok farklı pazarlama yöntemi var.
AFFİLİATE PAZARLAMA
Performans bazlı bir reklam kampanyası olarak nitelendirebileceğimiz satış ortaklığı pazarlaması, daha yaygın bilinen adıyla affiliate marketing, temel olarak bir yayıncının firma reklamları yaparak satış başı komisyon alması konseptine dayanıyor. Başka bir deyişle satış ortaklığı pazarlaması, firma olarak satış yapmanızı sağlayan ve yalnızca satış yaptığınız takdirde ödeme yaptığınız, etkili bir pazarlama sisteminden oluşuyor. Bu sistem ile bir yandan siz reklam ve pazarlama maliyetlerinden kurtulurken, bir yandan da satış ortağınız size destek olduğu ürün satışlarından gelir elde ediyor. Kimi kesimlere göre affiliate marketing, dijital pazarlama faaliyetleri arasında en karlı sistemlerden biri olarak kabul görüyor. Affiliate pazarlama özellikle e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren işletmeler için kullanışlı bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor; zira bu pazarlama taktiği ile markalar bütçelerini esnek bir biçimde düzenleyebiliyor ve ödemelerini peşinen değil, yalnızca kendileri kazanç elde ettiği zaman yapma imkanına sahip oluyorlar.
Dijital Pazarlamanın Geleneksek Pazarlamaya Göre Avantajları Nelerdir?
Pek çok offline pazarlama çabasının aksine dijital pazarlama, dijital pazarlama danışmanlığı yapanlara gerçek zamanlı olarak net sonuçlar görme fırsatı sunuyor. Sadece bir düşünün: Gazeteye koyduğunuz bir ilanın kaç kişi tarafından görülüp okunduğunu nasıl hesaplayabilirsiniz? Bu ilanın ya da reklamın herhangi bir satıştan sorumlu olup olmadığını da kestiremezsiniz, değil mi? Söz konusu dijital pazarlama olduğunda ise yatırım getirilerinize (ROI) tam olarak hangi pazarlama faaliyetlerinizin ne oranda etki ettiğini birebir gözlemlemek mümkün.
Dijital pazarlamanın sağladığı faydalara birkaç örnek verecek olursak akla ilk gelen websitesi trafiği faktörü olacaktır. Dijital pazarlama sayesinde sitenizde anlık olarak kaç kişinin bulunduğunu, sayfaların kaç kişi tarafından ziyaret edildiğini, hangi cihaz üzerinden sitenize ulaştıklarını ve hangi kampanyanız ya da kanalınız üzerinden geldiklerini görmeniz mümkün. Google Analytics ve benzeri ölçümleme araçları kullanarak erişebileceğiniz bu veriler, gelecek stratejilerinizi belirleme konusunda çok kritik bir rol oynar.
Gazete ilanlarındaki durum aslında birebir olarak içerik pazarlaması için de geçerli. Mükemmel bir ürün broşürü hazırladığınızı ve insanların posta kutularına gönderim yaptığınızı farzedin. Kaç kişinin o broşürü okuyup edindikleri ürün bilgilerinden satın alma kararı aldığını nasıl ölçümleyeceksiniz? Büyük bir çoğunluğunun broşürü çöpe atmış olma ihtimalinden bahsetmek bile istemiyoruz. Halbuki bu broşür online olarak websitenizde olsaydı ve ilgili ölçüm araçları ile broşürden gelen trafiği takip etseydiniz, ürün performansları ile ilgili çok daha net bir görüntüye kavuşur, hem dijital pazarlama stratejinizi hem de satış politikanızı o yönde şekillendirebilirdiniz.
Etkili bir dijital pazarlama stratejisi, doğru araç ve teknolojiler ile buluştuğu zaman ortaya muazzam bir yapı çıkar. Bu yollarla yapmış olduğunuz bir satışın izini, müşterinin sizinle bir dijital platformda buluştuğu ilk ana kadar sürmeniz mümkün olur. Bu yöntem sayesinde de insanların ürünlerinizi nasıl arattığı ve hangi yollarla satın alma gerçekleştirdiğini belirleyerek bir kullanıcı trendi oluşturabilir, nihai olarak da hangi dijital pazarlama stratejisine ağırlık vermeniz gerektiğini belirleyebilirsiniz.
Pazarlama ve satış arasındaki noktaları birleştirmek ve dengeyi oluşturmak fazlasıyla önemli. Bu bağlamda müşterilerinizin satın alma döngüsü çerçevesindeki yolculuğunu dijital teknolojiler yardımıyla iyileştirdiğiniz zaman işletmenizin kar-zarar dengesine büyük ölçüde olumlu bir etki yansıtmanız mümkün hale gelecek ve dijital pazarlamanın ekmeğini yiyebileceksiniz.