Arama Motoru Nedir, Nasıl Çalışır?
Arama motoru nedir? sorusuna özet olarak, kullanıcıların World Wide Web üzerinde bilgi aramasına izin veren araca arama motoru denir. Kullanıcılar arama motoruna kelime veya kelime öbekleri yazar ve karşısına web site, resim, video ve birçok çevrim içi sonucun yer aldığı bir liste çıkar. Bu sayfaya ‘’arama motoru sonuç sayfası’’ yani ‘’SERP’’ adı verilir.
Dünya internet kullanım istatistiklerine göre internet genel kullanıcı sayısı 4,38 milyar yani dünya nüfusunun neredeyse yarısından fazladır. Buna bağlı olarak dünya genelindeki toplam web site sayısının da neredeyse 2 milyar olduğu biliniyor. Öyleyse, bu kadar çok kullanıcı böylesine yoğun bir sistemde aradığı doğru bilgiye nasıl ulaşır?
Tabii ki arama motorları sayesinde.
World Wide Web Kavramı
İnternet üzerinden erişilebilen ve birbirine bağlı tüm HTML sayfalarını ifade eden terime ‘’world wide web’’ denir. Genelde ‘’web’’ olarak kullanılan bu terim, genelde direkt olarak internet olarak bilinse de aslında internet, web’e ulaşmamızı sağlayan temel ağ bağlantısıdır.
Arama motoru kısmında ise web’in bizlere sağladığı oldukça önemli noktalar vardır. Web, kullanıcıların birbirine bağlı birçok bilgiye, köprü metinlerine ve hiper ortam bağlantılarına ulaşmasını sağlar. Bu köprü metinleri, kullanıcıların aradığı kelime veya kelime öbekleriyle ilgili belgelere ulaşmalarını sağlamakla birlikte hiper ortam bağlantıları ise seslere, resimlere ve videolara bağlantı sağlar.
Arama Motorları Nasıl Çalışır?
Arama motorları nasıl çalışır? Her arama motoru benzersiz algoritmalar kullanır ancak temel mantık olarak arama motoru, içerik, sayfaların başlığı ve anahtar kelimelerini içeren bir web sayfasının tüm ögelerini alır ve sonuçları zamanı geldiğinde listelemek adına bir sıralama oluşturur. Web site içerisindeki metinleri, verileri gören arama motorları, yapılan aramalarla olan ilgi düzeyini belirlemek adına temel HTML yapısı kullanır. Her arama motoru bunu kendi tekniğiyle yapar ve daha da karmaşıklaştırmak için adeta yarışa girer. Tekniklerini sürekli olarak güncelleyen ve geliştiren arama motorları, web sitelerinin de bu değişimlere ayak uydurabilmeleri için kendilerini sürekli olarak güncellemelerini zorunlu kılar.
Arama Motorlarının İşleme Mantığı
Her arama motorunun farklı şekillerde ve oldukça karmaşık algoritmaları vardır. Çeşitli tekniklere dayanan bu algoritmalar, eskiye nazaran daha karışık bir düzende işler ve daha gelişmiştir. İlk zamanlarda arama motorlarınca verilen sonuçlar sadece sayfa içeriğine dayanmaktaydı ancak araçların geliştirilmesiyle birlikte arama sonuçları şu anda yüzlerce farklı değişkene dayanıyor.
Temel mantıkta, arama motoru aslında iki bileşenden oluşur. Örümcek olarak da adlandırdığımız web tarayıcısı ve arama motoru dizini. Öncelikle örümcek, dizine eklenen içerikler için web’de gezinmeye başlar ve sonrasında bir kullanıcı arama motoru sorgulaması yaptığında, algoritmaya bağlı olarak ilgili sonuçları kullanıcıya sunar.
Dünyada En Çok Kullanılan Arama Motorları Nelerdir?
- Google: %92.3 gibi dev bir kullanım oranıyla ülkemizde ve dünyada en çok tercih edilen arama motorudur.
- Yahoo: Yıllar önce en çok kullanılan arama motoru olma özelliği taşıyan Yahoo artık listede ikinci sırada yer alıyor. %2.51 oranında bir kullanıma sahip olan araç, zaman zaman yaptığı deneme ve güncellemelerle listenin ikinci sırasında yer almayı başarıyor.
- Bing: Microsoft’un arama motoru Bing, yıl yıl listenin ikinci sırasında ya da üçüncü sırasında yer alıyor. Bu yıl ise %2.28’lik oranla üçüncü sırada.
- Baidu: Belki de adını daha önce hiç duymadığınız ve merkezi Çin olan bu arama motoru, yine de kayda değer oranda kullanılıyor olacak ki %0.85 oranla listenin dördüncü sırasında.
- Yandex: Son yıllarda kullanım oranını ve bilinirliğini gittikçe arttıran Yandex, bir Rus firması. %0.61 oranıyla listenin beşinci sırasında yer alıyor ve önümüzdeki senelerde daha da yükselişe geçecek gibi görünüyor.