A/B Testi Nedir, Nasıl Yapılır?
A/B testi nedir? A/B testi aslında yapılan bir deneme yanılma yöntemine verilen isimdir. A/B testi, oluşturulan bir reklam kampanyasının, web sitesinin, mobil uygulamasının, reklam stratejisinin vs. hangisinin daha iyi verim vereceğini görmek amacıyla iki sürümünün birbiriyle karşılaştırılması şeklinde yapılır.
Belirli bir hedefe ulaşmak amacıyla mevcut varyantlar rastgele kullanıcılara ya da hedef kitleye sunularak bir dönüşüm elde edilir ve böylelikle ölçüm gerçekleşmiş olur. Bunun için de elbette istatistiksel analizlerin kullanılması şarttır. Peki, etkili bir A/B testi nasıl yapılır? Biz de bu soruya cevap vermek amacıyla aşağıda örnek niteliğinde, bir Web Sitesi A/B testi adımlarını sizler için paylaştık.
1. Hedef Belirleme
Öncelikle varyasyonlarını kullanıcı gözünde karşılaştırarak ölçümlemek istediğiniz hedefi belirlemeniz gerekir. Bu eski versiyonuyla karşılaştırmak için sitede yeniden tasarladığınız veya yerini değiştirdiğiniz bir buton bile olabilir. Neyi değiştirmek istiyorsunuz, neyin düzeltilmesi sitenize veya uygulamanıza daha fazla yarar sağlayacak bunu belirlemelisiniz. Hedefiniz hazırsa, ölçümlemeye başlamak için diğer adımlara geçebilirsiniz.
2. Varyasyon Ortaya Koyma
Hedef belirlendikten sonra elbette ortada ölçümleyebileceğiniz bir varyasyon olmalıdır. Metin düzenleri, buton renkleri, buton tasarımları, e-posta atmak veya WhatsApp’tan mesaj atmak için oluşturulmuş kısa yol butonlarının yerleri gibi eskisine göre değişim sağlayabilecek yeni varyasyonlar ortaya koymalısınız ki hem ölçmeye değer olsun hem de fark edilebilsin. Bu değişiklikleri de bir A/B yazılımı kullanarak ve bu yazlım aracılığıyla kolaylıkla tasarlayarak yayınlamadan önce rahat rahat değişiklikler yapabilirsiniz.
3. Yüksek Trafikli Alanlarla İşe Koyulun
Eğer toplamak istediğiniz verileri olabildiğince hızlı bir şekilde bir araya getirmek istiyorsanız, elbette analize en fazla trafiğe sahip sayfadan başlamanız gerekir.
4. Yenilikleri Çalıştırma
Tüm aşamalardan sonra sıra artık varyasyonların denenerek kullanıcılara sunulmasına geldi. Bu aşamada, ziyaretçiler sayfaya geldiklerinde varyasyonlar rastgele bir şekilde önlerine sunulur ve tüm hareketleri ölçümlenerek kaydedilir ve performanslar karşılaştırılır.
5. Sonuçların Ölçümlenmesi
Deneme sona erdikten sonra A/B test yazılımının sunduğu sonuçlarla ilk sürüme göre ne gibi farklılıklar var, değişim yapmaya değecek sonuçlar var mı gibi açılardan sonuç analizi yapılır. Eğer kayda değer bir değişim gözleniyorsa sitenin diğer noktalarında da bu değişimler adım adım gerçekleştirilir ve test başarı ile sona erdirilmiş olur. Ancak bilmelisiniz ki sonucunda istediğiniz dönüşleri alamadığınız testler de boşa yapılmış sayılmaz. Bu bir tecrübedir ve ilerleyen zamanlarda yapmak istediğiniz veya yapacağınız tüm değişimler için bu testi yapabilirsiniz.
A/B Testini Neden Yapmalısınız?
Sahip olunan dijital bir araçta kullanıcı deneyimine ve kullanıcı yararına göre değişiklikler yapmak elbette izlenecek en mantıklı yoldur. Buna bağlı olarak birçok kişiden gelecek ve kafa karışıklığı getirecek değişiklik üzerine birçok nesnel olmayan yorum, bu değişikliklerin gerçek manada objektif olarak ölçümlenmesini engeller. Bu sebeple, karmaşıklığa yol açmadan objektif ve kesin yazılımlarla bu ölçümlemeleri yapmak, risk almadan ve kolayca değişimleri hayata geçirmeye olanak tanır.
Kullanılabilecek A/B Testi Araçları
Bir A/B testi yapabilmek için elbette bir test aracına ihtiyaç vardır. Bunun için birçok ücretli ya da ücretsiz test aracı bulunmaktadır. Aşağıda da sizler için en çok tercih edilen araçları sıraladık.
VWO (Visual Website Optimizer): Kullanımı ücretli olan bu araç, daha çok görsel düzenlemeler yapabilmeniz için hizmete sunulmuştur. Kullanımı oldukça basit olan bir araçtır.
Google Website Optimizer: En çok tercih edilen araçlardan biri olan ve Google’ın kullanıma sunduğu bir A/B testi aracıdır.
Unbounce: Ücretli A/B testi araçlarından biri olan Unbounce’nin sunduğu en önemli özellik, bu araçla birlikte landing page hazırlanabilmesidir. Bu araçla birlikte hazırladığınız landing page’ler üzerinde de kolaylıkla testler yapabilirsiniz.
Webtrends: Wentrends de A/B testi yapmaya yarayan ücretli araçlardan biridir.
Max A/B: Max A/B ise WordPress siteler için A/B testi yapmaya yarayan ücretsiz bir eklentidir.
Optimizely: Optimizely’de ücretli araçlardan biridir ve optimizasyon aracıdır.