Dijitalde Belediye Başkan Adayları Seçim Çalışmalarını Nasıl Yürütmeli?
Dijitalde belediye başkanı adaylarının seçim çalışmalarında etkili bir strateji belirlemek önemlidir. Belirlediğiniz strateji, kitlelere nasıl hitap edeceğinizi az çok anlamanızı sağlar. Bunun yanında da birçok artısı ile seçim çalışmalarının yürütülmesinde ve başarılı bir şekilde bu çalışmaların düzenlenmesinde önemli katkıları olur. Dijitalde üretilen tüm çalışma stratejileri erişilebilirliği kolay ve kitlelerden daha hızlı aksiyon alabileceğiniz planlamalara yöneliktir.
Belediye Başkan Adayı Dijital Pazarlama Yol Haritası
MEVCUT DURUM ANALİZİ
Mevcut adayın durumu analiz edilip eksikler, öne çıkan özellikler belirlenir ve buna göre bir strateji üretilir.
SWOT ANALİZİ
Rakip analizi yapılarak rakiplerin güçlü ve güçsüz olduğu yönler belirlenir, buna göre reklam kampanya stratejisi belirlenir.
KAMPANYA OLUŞTURMA SÜREÇLERİNE KATKI KOYULMASI
Siyasi kampanya oluşturma ve geliştirme süreçlerine ajans olarak doğrudan katılım ve katkı sağlanması.
KAMPANYAYA UYGUN REKLAM PLANLARININ OLUŞTURULMASI
Belirlenen siyasi kampanya doğrultusunda uygun reklam mecralarının belirlenmesi, reklam stratejisi ve dilinin oluşturulması.
ADAY TANITIMINA UYGUN WEB SİTESİ TASARIMI
Aday tanıtımına uygun kullanıcı deneyimi sahip bir web sitesi hazırlanması.
Instagram ve Twitter hesaplarının entegre bir şekilde çalıştırılması.
ADAY TANITIM VİDEOSUNUN HAZIRLANMASI
Aday tanımının yapıldığı, seçim vaatlerinin verildiği video kurgusu hazırlanması ve çekilmesi.
SOSYAL MEDYA DÜZENLEMESİ VE PROFESYONEL İÇERİK ÜRETİMİ
Sosyal medya hesaplarının profesyonel bir şekilde düzenlenmesi ve hedef kitleye uygun içerik üretiminin gerçekleştirilmesi.
GOOGLE REKLAMLARI + SOSYAL MEDYA REKLAMLARI
Seçim kampanyasına uygun reklamlar kampanyalarının, reklam metinlerinin, reklam görsellerinin oluşturulması ve doğru hedef kitleye ulaştırılması.
REKLAM ANALİZ VE ÖLÇÜMLEME
Oluşturulan reklam kampanyasının ölçümlemesinin yapılması ve geliştirilmesi.
DURUM DEĞERLENDİRMESİ VE İŞ GELİŞTİRME
Mevcut reklam kurgularının raporlanması ve geliştirilmesi.
Dijital Reklamlar ve Sosyal Medya
Dijital reklamlar ve sosyal medya günümüzde geleneksel medyadan daha fazla önem taşır. Zira herkesin içinde dev bir dünyayı barındıran telefonu gün boyu elinde olduğundan bilgiye erişimi çok kolaydır. Bu bakımdan dijital reklamlar ve sosyal medya aracılığı ile imaj ve itibar çalışmalarına ağırlık vermek önemlidir. Dijital reklamlar sayesinde edinilen kitle, geleneksel medyanın gücüne oranla hiç de hafife alınacak bir kitle değildir. Akademik alanlarda dahi sosyal medyanın ve dijital reklamların seçim çalışmalarında ne kadar önem taşıdığı büyük bir gerçeklik olarak araştırmalara konu olmuştur.
Neden Dijital Reklamlar ve Sosyal Medya Çalışmaları Yapılmalı?
Seçim döneminde dijital reklam ve sosyal medya çalışmaları yapılmasının birçok avantajı vardır. Sosyal medya aracılığı ile seçmen kitleleri birçok farklı demografik yapı içerisinde olmasına rağmen ortak bir alanda toplanır. Bu da dijital reklam ve sosyal medya çalışmalarında ilgili kitlenin önüne çıkmanıza destek olur.
Dijital reklamlar ve sosyal medya çalışmaları ile bunlar çok daha kolaydır:
- Geniş kitlelere ulaşmak,
- Hızlı ve anlık bilgi paylaşımı yapmak,
- Düşük maliyetler ile tanıtım çalışmaları yapmak,
- Belirli demografik özelliklere sahip hedef kitleleri belirlemek,
- İnteraktif iletişim kurmak,
- Veri analizleri ve raporlama yapmak,
- Genç seçmenler ile de iletişim kurmak,
- Anketleri daha yaygın bir kitleye ulaştırmak,
- Politikaları ve çalışmaları şeffaf bir şekilde yürütmek.
Dijital Reklam Hedeflerinin Belirlenmesi
Belediye başkan adaylarının dijital reklam hedefleri belirlenirken, göz önüne almanız gereken birçok konu vardır. Bu konuların tamamını kapsamlı bir şekilde ele alarak hem bilinirliği artırmak hem de belediye başkan adayının çalışmaları hakkında ilgili kitleleri bilgilendirmek mümkündür. Bu hedeflerden ilki bilinirliği arttırma çalışmalarıdır. Bu çalışmalar ile seçmen kitlesi, adayı ve projeleri bilerek onun yüzünü tanıyacaktır. Adayın bilinir bir yüz olması ile itibar yönetimi konusunda çalışmaların da ilk adımı atılacaktır.
İtibar yönetimi konusunun yanında seçmenler ile iletişim kurma konusunda da dijital reklamların rolü büyük olacaktır. Seçmenlerin sorularını yanıtlamak, canlı yayınlar ve röportajlar gibi çeşitli yöntemleri kullanarak dijital reklam çalışmalarına dikkati çekmek ve en önemlisi rakipleri analiz etmek dijital reklam hedeflerinin belirlenmesinde önemlidir.
Seçim Döneminde Hedef Kitlenin Tanımlanması ve Analizi
Seçim döneminde seçmen hedef kitlesinin tanınması konusunda anketler gibi farklı analiz yöntemleri tercih edilir. Bu anketler sayesinde seçmenin beklentileri ve mevcut durumu tespit edilir. Dijital reklamlar ve sosyal medya reklamlarının temelinde de hedef kitlenin analizi yer alır. Yani, reklamlarınız ilk olarak ilgili kitlenin önüne çıkar. Bu da herkese reklam yapıp hiç kimseden aksiyon almamanın önüne geçer.
Belediye Başkan Adayının Hedef Kitlesi Kimdir?
Belediye başkan adayının hedef kitlesi aslında kent içerisinde yaşayan herkestir. Genci, yaşlısı, çalışan kesimi ile herkese hizmet vermek isteyen bir aday dijital iletişim ve reklam çalışmalarını da kent içerisinde yer alan temel sorunları ele alarak gerçekleştirmelidir. Belediye başkanın hedef kitlesinde genel olarak seçmenler, iş dünyası insanları, sivil toplum kuruluşları, çevre aktivistleri, gençler ve gençlik örgütleri, çeşitli etnik ve kültürel birçok topluluk yer alır.
Sosyal Medya Stratejisi Nasıl Belirlenmelidir?
Sosyal medya stratejisi belirlenirken kampanyayı yürüten kişiler, parti teşkilatları ya da yetkili kişilerin titizlikle yaklaşması gereken birkaç konu bulunuyor. Etkili bir sosyal medya stratejisi oluşturmanın ilk adımı kendinizi tanıttığınız bir web sitenizin olması. Dijital markalaşma konusunda kitlelerin sizi tanıması ve hakkınızda bilgi sahibi olması için web sitesi kurmak önemlidir. Bunun yanında sosyal medya hesaplarında yapılabilecek tüm çalışmalar biraz da bu alana bağlantı vermek ve kitlelerin sizi merak edip daha detaylı incelemesini desteklemek için olmalıdır.
Sosyal medya stratejisi belirlerken;
- Amaçlara ve hedef kitleye uygun içerikler
- Rakip adayların doğru analizi,
- Kitlenizi geliştirmek istediğiniz sosyal medya hesabınız,
- Sorular ve anketler ile kitleyi katılımcı hale getirmek,
- Olası kriz durumlarına hazırlıklı olmak ve önlem almak,
- Sosyal medyadaki tüm verileri doğru analiz etmek,
- Güncel olaylara uyum sağlayarak fikrinizi dile getirmek,
- Kaliteli ve eğitilmiş bir takım oluşturmak,
- Planlı ve bütçe dışına çıkmadan çalışmalar sürdürmek
oldukça önemlidir.
Sosyal Medya Platformları Seçimi ve İçerik Stratejisi
Sosyal medya platformlarını seçerken, üretmek istediğiniz içerik tipine odaklanmanız gerekir. Çünkü her yaş grubu aynı tip içerikleri ilgi çekici bulmayabilir. Kısa ve güncel olayları aktarmak, bu olaylar hakkında görüşlerinizi bildirmek için X, video ile sade içerikler üreterek halka kendinizi aktarmak için Instagram, Facebook, Youtube ve TikTok, iş dünyası ve profesyonel kitle ile beraber bunun yanında aktif sivil toplum kuruluşlarını hedeflemek için LinkedIn oldukça işlevsel platformlardır. Bu platformlarda varlık göstererek seçim zamanına kadar kendiniz için en iyi kitleyi oluşturmak önemlidir.
Takipçi Katılımı ve Etkileşimi
Takipçileriniz aynı zamanda seçmen kitleniz olmayabilir. Sizleri rakip adaylar, basın, sponsorluk çalışmaları yürütmek isteyen çeşitli kişiler ve daha pek çoğu takip edecektir. Burada önemli olan takipçilerimizle etkileşimli içerikler üretmek ve onların sizlere verdiği reaksiyonları en doğru şekilde cevaplamaktır. Unutmayın ki sosyal medya stratejisi, belediye başkan adayınızın hedeflerine ve yerel koşullara bağlı olarak özelleştirilmelidir. Bu da takipçiler ile etkileşime girip sorularına cevap vererek olur.
Sosyal Medyada Kriz Yönetimi
Hedef kitleniz ile iletişime geçerken her zaman işler yolunda gitmeyebilir. Bu gibi durumlar sosyal medyada kriz yönetimi olarak bilinir. Sosyal medyada kriz yönetimi, beklenmedik ya da olası olumsuz olayların ortaya çıkmasında alacağınız önemlerdir. Kriz oluşturabilecek geri bildirimlerin ortaya çıktığı durumlarda, kişilerin itibarlarını korumak için aldıkları stratejik önlemleri içerir. Sosyal medya, krizlerin hızla yayılmasına ve büyümesine neden olabileceği için bu platformlarda kriz yönetimi büyük bir öneme sahiptir.
Kampanya Yürütme ve Analizler
Sosyal medyada seçim kampanyaları yürütülürken sizlere en doğru veriyi analizler ve istatistikler verir. Sosyal medya çalışmalarında kullanılan yöntemler, harcanan bütçe ile doğru orantılı olarak ilerliyor mu ya da tam tersi bir ivme ile çakılıyor mu bunu görmek önemlidir. Bu noktada dijital reklam kampanyalarını her aşamasında takip etmek gerekir.
Dijital Kampanyaların Başlatılma Süreci
Dijital kampanyaların başlatılma sürecinde rakiplerin ve hedef kitlenin doğru analizi önem taşır. Çünkü dijital kampanyalar için ciddi bütçeler ayrılır ve bu bütçelerden en verimli etkileşimler alınarak seçim sürecinde başkan adaylarının kendini tanıtması ve bir çevre edinmesi amaçlanır. Bu noktada kampanyaları en doğru zamanda, doğru strateji ve doğru platformlar belirleyerek başlatmak önemlidir.
Geri Bildirim Toplama, Değerlendirme ve Raporlama
Kampanya süreci boyunca birçok farklı kültür içerisinden gelen bireylerin görüşleri yanı sıra veriler de geri bildirim olarak gelecektir. Bu geri bildirimlerin en doğru şekilde değerlendirilmesi ve raporlama konusunda eksiklikler giderilerek hızlı aksiyonlar alınması önemlidir. Tüm aşamaları titizlikle yürütülmüş bir reklam çalışması, belediye başkanı adayının kendini doğru bir şekilde tanıtmasına ve itibar çalışmalarının başarılı olmasına olanak sağlayacaktır.