Dijital Reklamlar İçin Hedef Kitle Seçimi Nasıl Yapılmalıdır?
Dijital reklam süreçlerinde ürün ve müşteri iki önemli faktördür. Bu iki faktörün birbirini etkileyerek satın alma sürecinin gerçekleştirilmesine pazarlama faaliyeti denilmektedir. Pazarlama faaliyetinin ise en önemli odak noktası hedef kitledir.
“Dijital reklamlar için hedef kitle seçimi nasıl yapılmalıdır?”, başlıklı yazımızda sizlere hedef kitle kavramın ne olduğundan ve reklamınız için hedef kitlenizi nasıl belirlemeniz gerektiğinden bahsedeceğiz.
Hedef Kitle Nedir?
Hedef kitle kavramı son dönemlerde sıkça karşımıza çıkmaktadır. Genel olarak sosyal medya kullanan ve aynı zamanda internet üzerinden ticaret yapan kişilerin yakından tanıdığı hedef kitle kavramı, işletmelerin ürün veya hizmetlerini satmak istediği potansiyel müşteriye denir.
Hedef kitle aynı zamanda ürün veya hizmetlerin kim için satılacağına yönelik oluşturulan istatiksel bilgilerdir. Reklam için hedef kitle seçimi yapmak isteyen kişilerin satacakları ürün veya hizmetlere yönelik belirli bir hedef kitle belirlemesi gerekmektedir. Markaların veya işletmelerin hedef kitlelerini belirlerken doğru adımlar atmalıdır. Markanız veya işletmeniz için hedef kitlenizi doğru belirleyerek atacağınız adımlar beraberinde sizlere başarılı sonuçlar ortaya çıkarmanıza olanak sağlayacaktır.
Dijital Reklamlar İçin Hedef Kitle Nasıl Belirlenir?
Hedef kitlenizi analizi yapmadan reklam stratejilerinizi oluşturamaz, pazarlama ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürün veya hizmetinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırma konusunda önemli bir yere sahip hedef kitle seçimi, özellikle e-ticaret sitelerinin üzerinde durması gereken bir konudur.
Reklamlarınız için hedef kitlenizi belirlerken öncelikle insanların ürün veya hizmetinize nasıl ulaştığını, e-ticaretteyseniz kullanıcılarınızın ürününüzü nasıl satın alacağını göz önünde bulundurmanız gerekmektedir. Hedef kitlenizi belirlerken ürününüzü satın alacak kişilerin kimler olduğunu belirlemekte oldukça önemlidir.
1. Mevcut Kullanıcılara Göre Hedef Kitle Belirleme
Markanız ve işletmeniz için öncelikle doğru olan ideal hedef kitlenizi belirleyerek işe başlayın. İdeal hedef kitlenizi belirlerken kullanıcılarınız için aşağıdaki maddeleri dikkate almanız gerekmektedir.
- Kullanıcılarınızın yaş aralığı
- Kullanıcılarınızın size ulaştıkları konum
- Kullanıcılarınızın ilgi alanları
- E-ticaretteyseniz; kullanıcılarınızın internetten alışveriş alışkanlıkları
- Kullanıcılarınızın gelir durumları
- Hangi sosyal ağları daha aktif kullandıkları
Bu maddeler dikkate alındıktan sonra ürün veya hizmetinizle ilgili oluşabilecek kullanıcı profiline dair detaylı çıkarımlar yapmaya başlayabilirsiniz.
2. Yapılacak Reklamın Amacına Göre Hedef Kitle Belirleme
Dijital pazarlama reklam faaliyetleriniz için hedef kitle belirlerken ürün veya hizmetin hangi amaçla tanıtılacağı da önemli bir ayrıntıdır. Ürün veya hizmet için oluşturulacak reklam kampanyasında asıl amaç mutlaka belirlenmelidir. Eğer reklamınız doğrudan satış amacı taşımayıp ürün veya hizmetin bilinirliği için yapılıyorsa daha geniş bir kitle seçilmelidir. Bunlarla beraber reklamınız için harcayacağınız bütçe de önemlidir. Doğrudan satış için yapılacak olan dijital pazarlama reklam faaliyetleriniz için daha fazla hizmet hedef kitlesi belirlenmelidir.
3. Rakip Analizine Göre Hedef Kitle Belirleme
Reklamlarınız için hedef kitlenizi belirlemenizin bir diğer yolu da rakip analizidir. Dijital pazarlama faaliyetleriniz üzerinde rakiplerinizin listesini çıkartıp sektördeki rakiplerinizi inceleyin. Rakiplerinizin sosyal medya kanallarını, web sitelerini veya uygulamalarını görüntüleyen, tıklayan, beğenen, yorum yapan ve sorular yönelten kitleleri inceleyin. İyi bir rakip analizinden sonra ürün veya hizmetiniz için hedef kitleleriniz oluşmaya başlayacaktır.
4. Sosyal Medya Kitlenize Göre Hedef Kitle Belirleme
Öncelikle sizden alışveriş yapan, sizi takip eden, ürünlerinize ilgi gösteren, sorular soran, yorumlar yapan ve zorluklar yaşayan kişileri analiz edin. Sosyal medya veya herhangi bir reklam stratejisi için hedef kitlenizi belirlemek için aşağıda bahsedilen adımları kullanmalısınız.
Yaş: Reklam yapacağınız pazara göre bir yaş aralığı belirleyebilirsiniz. İlgi ve alakaya göre ürün veya hizmetiniz için yaş aralığı oluşturmanız hedef kitlenizi belirlerken uygulayacağınız sağlıklı adımlardan birisi olacaktır.
Konum: Sosyal medya üzerinden reklam veya satış yapmak için hedef bölgeyi belirlemelisiniz. Eğer sektörünüz hizmetse ve siz de pazarlama yapıyorsanız konumuz tüm Türkiye’dir. E-ticarette yaygın olarak kullanılan konum geneldir ama fiziki olarak bir mağazanız varsa, satın alımı mağazadan istiyorsanız konum hedefi ülke geneli yerine şehir olabilir. Reklamınız için hedef kitle belirlerken konumunuzu da göz önünde bulundurmalısınız.
Kullanıcılarınızın Ekonomik Durumu: Hedef kitlenizi belirlerken kullanıcılarınızın ekonomik durumunu da göz ardı etmemelisiniz. Ürün veya hizmet pazarlamanızla ilgilenecek kişilerin harcama veya ekonomik durumlarını belirlemelisiniz. Pahalı bir ürün veya hizmet pazarlayacaksanız kullanıcılarınızın bütçe sıkıntısı olmaması gerekir. Bu yüzden hedef kitlenizi oluştururken kullanıcılarınızın ekonomik durumunu göz önünde bulundurmalısınız.
İlgi Alanları: Ürün veya hizmetinizle ilgilenen kişilerin nelerden hoşlandığını, davranışlarını ve ilgi alanlarını analiz etmeniz gerekmektedir. İlgi alanları analiziyle hem paylaşım planlarınızı oluşturabilir hem de etkili bir reklam stratejisi oluşturabilirsiniz.
Zorluklar: Kullanıcılarınızın veya müşterilerinizin yaşadığı zorluklara veya sorunlara karşı çözüm odaklı olmak hem pazarlamada hem de reklamlarda size fark katacaktır. Yaşanılan zorluklara veya sorunlara karşı çözüm odaklı olabilmeniz için hedef kitlenizin yaşadığı sıkıntıları iyi bilmeniz gerekmektedir.
Dijital Reklamlar için Hedef Kitle Analizi Neden Önemlidir?
Sosyal medya hesaplarından yapılan reklamların temel taşını hedef kitle oluşturuyor. Bu yüzden doğru hedef kitleyi belirlemek, stratejilerin uygulanması için önemli bir adımdır. Sosyal medya reklamlarında gereksiz masraflara yer vermemek ve zaman kaybı yaşamamak için hedef kitlenin belirlenmesi en doğru strateji olacaktır. Böylece yapılan reklam satışa dönüşür ve hızla geniş müşteri potansiyeline sahip olunur.
Hedef kitle analizinde hangi kanallar üzerinden reklam vereceğinizi göz önünde bulundurmalısınız. Bununla beraber hedef kitle belirleme süresinde kullanıcılarınızın veya potansiyel müşterilerinizin hangi sosyal mecralarında yer aldığını belirlemeniz reklam kampanyalarınız için büyük bir adım atmanıza neden olacaktır.