WordPress SEO Nasıl Yapılır?
WordPress, hali hazırda arama motorlarına uygun bir şekilde geliştirilmiş bir yazılımdır desek yanlış olmaz; zira WordPress’in fonksiyon ve özellikleri, herhangi bir arama motorunu blog postları, sayfalar ve kategoriler eşliğinde sitede yönlendirme potansiyeline sahiptir. Bu şekilde arama motoru çok daha kolay bir şekilde WordPress sitenizi tarar, bilgi toplar ve ihtiyacı olan datayı veri tabanında saklamaya başlar. Peki, bu WordPress kullandığınızda SEO çalışmalarına ihtiyaç duymadığınız anlamına mı gelir? Tabii ki hayır. WordPress SEO teknikleri, başlı başına vakit ayırmanız ve çaba sarf etmeniz gereken faaliyetler olup, sitenizin görünürlüğü ve bilinirliği için büyük önem taşır. WordPress SEO nasıl yapılır ve avantajları nelerdir, gelin hep birlikte bakalım.
Hali hazırda arama motoru optimizasyonu ile dostça bir ilişkisi olan bir CMS’de SEO çalışması yapmak, aslında sandığınız kadar sancılı bir süreç değil; hatta oldukça keyifli ve tatmin edici bir süreç diyebilirim. WordPress için SEO ipuçları arasında başlıca şunları sıralamam mümkün.
Temiz ve güzel bir kodunuz olsun: Sitenizin kodunun geçerli olduğundan ve herhangi bir hata içermediğinden emin olmalısınız. Koddaki yanlışlar arama motoru botlarının sitede navigasyonlarını başarılı bir şekilde sağlamalarını engelleyebilir.
Permalink yapınızı kontrol edin: WordPress’te permalink yapısını Ayarlar kısmından bulmanız mümkün. WordPress’te default olarak gelen permalink yapısı ?p=<postid> şeklindedir, ancak bunun SEO uyumlu olması için bunu kategori/post-ismi/ ya da /post ismi/ olarak değiştirmeniz gerekir.
www. ya da non-www. arasında seçim yapın: Sitenizin arama sonuçlarında nasıl görünmesini istediğinize karar verin: siteniz.com mu yoksa www.siteniz.com mu? Genel Ayarlar kısmı altında bu tercihi yapabilir ve siteniz için standart bir domain yapısı belirledikten sonra onu bu şekilde Google Search Console’a ekleyebilirsiniz.
İçeriğiniz bol, kaliteli ve özgün olsun: Arama motorları bir siteyi göremez, onun yerine onu “okurlar”. Başka bir deyişle arama motorlarına görsellikle değil de ancak içerikle hitap edebilirsiniz. Söz konusu WordPress SEO analizi olduğunda ilk etapta kaliteli, kopya olmayan ve faydalı içerikler yayınlıyor olmanız çok önemli.
İçeriklerinizi kullanıcılara göre tasarlayın: Siz internette aradığınız bir şeyi nasıl buluyorsunuz? Cevap bulmak istediğiniz şeye dair sorular sorarak, değil mi? Eğer arama motorlarında “bulunan” ve “tıklanan” olmak istiyorsanız, bir kullanıcı gibi düşünmeniz şart. Kullanıcının ihtiyaçlarına ve sorularına cevap veren içerikler yazmak, anahtar kelime araştırmanızı bu yönde yapmak ve karşılığında faydalı bilgiler sunmak, WordPress üzerinden başarılı içerik yayınlamanın altın kurallarından.
Önceliğiniz içerik olsun: Eğer bir WordPress sitesi kurduysanız büyük bir ihtimalle e-ticaretten çok bir blog ya da bir içerik siteniz var demektir; bu da sitenizdeki kaliteli içerik oranının öneminin daha da artmasına sebep oluyor. Arama motoru botları sitenize geldikleri zaman aslında stil ve CSS kodlarını yok sayıp ilk olarak içeriğe ve onun kalitesine odaklanıyor. Çoğu WordPress teması, içerik kısmının sayfanın en üst kısmında olacak şekilde tasarlanmış, bu da botların işini bir nebze olsun kolaylaştırıyor. Böyle bir tema kullanmaya ve içeriği hem botlar, hem okuyucular için olabildiğince erişilebilir kılmaya özen göstermelisiniz.
Anahtar kelimeleriniz, linkleriniz ve meta değerleriniz önemli: Arama motorları sitenizin ne kadar sevimli ve estetik durduğuna pek de önem vermez; onların öncelikli olarak önemsediği şeyler anahtar kelimeleriniz, verdiğiniz ve aldığınız linkler, sayfa başlıklarınız ve diğer meta değerlerinizdir. İçeriklerinizde belirlemiş olduğunuz anahtar kelimeler sayfa başlıklarınızda, sayfa açıklamalarınızda ve linklerinizde yer alıyorsa doğru yoldasınız demektir.
Anahtar kelimelerinizi title etiketlerinizin ve meta açıklamalarınızın başında geçirmeye çalışın: Sayfa başlıklarından, açıklamalardan ve linklerden bahsettik, ne kadar önemli olduğunu söyledik. Kendi içinde de bu dataların kuralları yok değil. SERP snippet görüntünüzde yer alan değerlerde anahtar kelimelerin olabildiğince başta olması, SEO açısından etkili bir ipucudur. Bunun için kesinlikle Yoast SEO eklentisini kullanmanızı tavsiye ederim; zira uygulama, doğru lokasyonda geçirmediğiniz keyword’ler için size naçizane uyarılarda bulunarak işinizi kolaylaştırıyor.
Her bir postu bireysel olarak optimize edin: Yine Yoast eklentisinden faydalanarak her bir postunuz için bir odak anahtar kelime belirleyin, meta değerlerinizi doğru girin ve postun içinde iç ve dış olmak üzere link olduğuna emin olun. Eklenti, neyi doğru ve neyi yanlış yaptığınızı zaten yeşil, turuncu ve kırmızı uyarıcılarla işaret ederek size yol gösterecektir. Amacınız, eklentinin sunduğu tüm faktörleri mümkün olabildiğince yeşil ışığa çevirmek!
Site içi navigasyonunuz düzgün olsun: Bir arama botu, sayfadan sayfaya geçerek sitenizde ilerler ve onu tarayarak indeksler. Her dijital pazarlama faaliyetinde olduğu gibi WordPress için SEO faaliyetlerinizde de site içi navigasyona ve kullanıcı deneyimine dikkat etmeniz gerekir. Sitenizdeki kategoriler, arşivler ve çeşitli sayfalar, botların site içerisinde zarifçe yönlenmesine yardımcı olarak çok daha pürüzsüz bir tarama deneyimine zemin oluşturur.
Default ayarlarınızı kontrol edin: Bazen WordPress’in default olarak gelen ayarları siz farkında olmadan SEO çalışmalarınıza zarar verebilir nitelikte olabiliyor. Örneğin her şeyden önce WordPress sitenizi kurar kurmaz Ayarlar kısmına girip sitenizin arama motorlarındaki görünürlüğünün açık olduğuna emin olun.
Google Analytics hesabı oluşturun: Sitenizi Google Analytics hesabınıza bağlayarak başta organik trafik olmak üzere en kritik analitik değerlerinizi düzenli olarak ölçümleyin ve takip edin.
Sadece eklentilerle yetinmeyin, yedek tool’larınız da olsun: WordPress üzerinde ölçümleme yaparken Search Console ve Hotjar gibi araçlardan faydalanmayı ihmal etmeyin. Search Console özellikle SEO bakımından yaptığınız hataları gözler önüne sererken Hotjar çok daha verimli bir kullanıcı deneyimi sunmanıza ön ayak olacaktır.
XML site haritası oluşturun: Google’a ve diğer arama motorlarına sitenizin güncellenmiş olduğunu haber etmek için XML site haritaları (XML sitemaps) kullanmanız gerekir. Kullandığınız SEO eklentisine bağlı olarak bir XML site haritası modülüne erişebilir ve onu aktif hale getirebilirsiniz.
Kategori ve etiket kullanımı arasındaki farkı bilin: Kategorileri postlarınızı geniş gruplar halinde toparlamak için kullanın, etiketlere ise daha çok içeriğin içindeki spesifik anahtar kelimeleri ön plana çıkartmak için başvurun.
İç linklemeyi alışkanlık haline getirin: İç linkler, site içi navigasyon ve UX çalışmalarınızı iyileştiren etmenlerin başında geliyor. Yayınlamış olduğunuz postla bağlantılı başka bir posta link vermek, ürün tanıtımı yaptığınızda kullanıcıyı ürün linkine yönlendirmek ya da sadece kullanıcıyı postun ana kategorisine gitmeye teşvik etmek bile site içi trafiğinizin canlanmasına yardımcı olacaktır.
Kullanıcı yorumlarından faydalanın: Eğer sitenizin yapısı buna müsaade ediyorsa blog postlarınızı kullanıcı yorumlarına açın. Spam, verimsiz ve niteliksiz yorumları filtrelemeyi, faydalı ve yapıcı yorumları da yüceltmeyi ihmal etmeyin.
Link juice optimizasyonu yapın: “Link juice” değerlerinizi optimize bir şekilde kullanmak için yeterince fayda görmediğiniz dış linklerinize nofollow verin.
Site yüklenme hızını takip edin: Sitenizin hızını ve performansını düzenli aralıklarla ölçerek bu konularda gol yememeye dikkat edin.
Görsellerinizi optimize edin: Eklediğiniz görsellerin SEO uyumlu olduğuna emin olun. Alt etiketlerini, dosya isimlerini ve görsel başlıklarını içlerinde anahtar kelime geçirecek şekilde optimize ederek arama motorlarına hazır hale getirin. Arama motorlarının görselleri bu değerler olmadan okuyamadığını ve anlayamadığını unutmamakta fayda var.
Güvende kalın: WordPress’in güvenlik protokol rehberini inceleyerek bu kurallara uyduğunuzdan emin olun ve sitenizin güvenli olmasını sağlayın.
WordPress üzerinden nasıl link inşası yapabilirim?
Eğer sizlere sunduğum WordPress SEO tavsiyeleri arasından yarısını bile yaptıysanız, sektördeki blog sitelerinin en az yüzde 75’inden daha iyi duruma gelmişsiniz demektir. Temel olarak içerik yaratmaya ve okuyucularınızla etkileşime geçmeye odaklanmanız gerekse de organik trafik gibi devasa bir trafik kaynağını yok saymak da takdir edersiniz ki doğru bir yaklaşım olmaz. Tabii ki WordPress olsun olmasın; SEO iyileştirmeleri üzerine bir yazı yazıyorsak link inşasından bahsetmeden geçemeyiz, değil mi?
Link İnşası (Link building) üzerinde uzun uzun durmayacağım, zaten ona başka bir yazımda uzun uzadıya değindim. Onun yerine WordPress blog postlarınızda link inşasını nasıl lehinize çevirebileceğinizden bahsetsem daha iyi olur. İşte WordPress üzerinde link building yaparken dikkate almanız gereken belli başlı faktörler:
- Ziyaretçi postları: Sosyal medya fenomenleri, sektör liderleri ya da diğer popüler simalar ile yapacağınız ortak blog çalışmaları, organik olarak trafik getirmenin en etkili yollarından bir tanesi.
- Kaliteli içerik: Kaliteli ve özgün içerikten çok bahsettik, ama gerçek şu ki ne kadar bahsetsek az. Bir konuyu enine boyuna, A’dan Z’ye, her şeyiyle eline alan ve bittiğinde konu ile ilgili okuyucunun kafasında hiçbir soru işareti bırakmayan “amiral” içerikler, organik trafik yağmurunun en kilit faktörlerinden.
- Dışarıya link vermek: Bu taktiğin mantığı çok basit; siz dışarıya link verirseniz, insanlar da size link verir.
- İş birliği yapmak: Kendi nişinizdeki diğer influencer’lar ile işbirliği yapmak marka bilinirliğinizin artmasına yardımcı olmakla kalmaz, sitenize doğal bir trafik akışı sağlayarak organik değerlerinizin iyileşmesine vesile olur.
WordPress üzerinde SEO çalışması yaparken aklınızdan asla çıkarmamanız gereken bir şey varsa, o da arama motorlarının insanları takip ettiğidir. Eğer içeriklerinizi botlardan çok insanlara göre oluşturur ve arama motorlarına göre modifiye ederseniz, başarılı bir organik trafik grafiğine erişmeniz an meselesi olacaktır.
WordPress SEO Hakkında Merak Edilenler
Öncelikle WordPress ve SEO ile ilgili çok yanlış bilinen birkaç tane genel kanıya değinmek istiyorum. Söz konusu WordPress SEO olduğu zaman maalesef pek çok site sahibi, bu yanlış yargılara düşerek elde edebilecekleri yüksek miktardaki organik trafiği farkına bile varmadan kaybetmiş oluyor.
WordPress Zaten SEO Uyumluysa SEO Çalışması Yapmaya İhtiyacım Yok.
Yanlış.
Her şeyden önce belirtmek gerekir ki SEO uyumlu CMS (Customer Management System – İçerik Yönetim Sistemi) diye bir şey yoktur. Her ne kadar WordPress SEO dostu bir yazılım olsa da, ideal organik sonuçları elde etmek için her şeye rağmen sizin kendi başınıza manuel arama motoru optimizasyonu çalışmaları yapmanız şarttır. Sitenizi WordPress’e geçirmenin arama sonuçlarındaki sıralamanıza otomatik olarak olumlu bir katkı sağlamayacağı gibi, eksik bırakacağınız SEO çalışmalarınız, daha gerileri düşmenize, hatta ve hatta göz ardı ettiğiniz noktaların varlığında Google’dan ceza yemenize bile sebep olabilir. Bu yüzden WordPress alt yapılı bir sitenin SEO çalışmalarına ihtiyaç duymayacağı tamamen bir şehir efsanesidir.
WordPress SEO Eklentisi Kurduktan Sonra SEO Çalışması Yapmam Gerekmez.
Yanlış.
SEO – özellikle de teknik SEO – ücretsiz ve kolaylıkla kurulan bir eklenti ile çözülebilecek basitlikte bir süreç değildir. Olumlu sonuç elde etmek için sitenize Yoast SEO benzeri bir eklenti kurup, ellerinizi kavuşturarak beklemeniz ne yazık ki yetmez. Bu tür SEO eklentileri yalnızca doğru yönde doğru adım atmanıza yardımcı olur; sitenizde has ve etkili SEO faaliyetleri yürütmek için bir SEO uzmanı ya da tecrübeli bir SEO danışmanı ile çalışarak profesyonel destek almanız şarttır. Neden mi?
Her şeyden önce bir WordPress güncellemesi yaptığınızda ya da bir plug-in kurduğunuzda otomatik olarak sitenizin kodlarında bir takım değişiklikler olacaktır. Kodda meydana gelen bu değişiklikler SEO çalışmalarınızı olumsuz olarak etkileyebilir. Hiçbir SEO eklentisi, size bu değişiklikler ile ilgili uyarı göndermeyecektir, bu da sebebini çözemeden aylarca olumsuz organik sonuçlar elde etmenize neden olacaktır. Bununla birlikte yeni eklentiler eklemeniz, sitenizi ciddi ölçüde yavaşlatabilir. Site yüklenme hızı da Google’ın algoritması için çok kritik bir parametre olduğu için masum gibi gelen minik bir eklentinin oluşturabileceği negatif etkiyi tahmin bile edemeyecek hale gelirsiniz. Demem o ki, WordPress’in SEO eklentileri ya da SEO uyumlu WordPress temaları ile arama motoru optimizasyonu süreçleriniz tamamlanmış olmaz; aksine sadece başlamış olur.
Sitem İçin En İyi SEO Eklentisini Nasıl Seçeceğimi Bilmiyorum.
Her bir eklentide olduğu gibi WordPress’te SEO için de binlerce seçenek var; bu yüzden de işe yeni atılmış olan birinin bu eklentiler arasından ideal olanı seçmesi biraz karmaşık olabiliyor. Bu SEO eklentisi bolluğuna rağmen WordPress dünyasında rakiplerinden ayrılan iki adet SEO eklentisi var: All in One SEO ve Yoast Wordress SEO eklentileri. İlki çok daha popüler ve bilindik olsa da ikincisi kullanıcılarından daha iyi değerlendirmeler alıyor diyebilirim.
Bununla birlikte unutmamanız gerekir ki bu eklentilere ek olarak farklı ihtiyaçlarınıza göre yüklemeniz gereken başka WordPress eklentileri de olabilir. Hangi eklenti ya da eklentileri kullanacağınıza karar vermeden önce belli başlı sorulara cevap verebiliyor olmanız gerekir. Bu sorular neler mi?
- Uyumluluk: Eklenti sitemdeki teknoloji ve fonksiyonellik ile uyumlu mu? İleride de uyumlu olmaya devam edecek mi?
- Destek: Eklenti ile ilgili sorun yaşadığımda gerekli teknik desteği görebilecek miyim? Eklentiye dair kafamda oluşan sorulara forumlarda, ürün değerlendirmelerinde ya da geri bildirimlerde cevap bulabilecek miyim?
- Kullanım & popülerite: Eklenti ne kadar popüler? Kaç kişi tarafından kullanılıyor? Kaç defa indirilmiş?
- Gelecek: Eklentiyi geliştiren şirketin eklenti ile ilgili oluşan sorunları çözme ve yeni güncelleme getirme alışkanlığı var mı? Bilinen ve güvenilir bir şirket mi?
Ücretsiz WordPress Temaları SEO Çalışmalarıma Zarar Verir.
Yanlış.
WordPress’in en avantajlı yanlarından bir tanesi yüzlerce ücretsiz temaya sahip olması. Bu temaların çok büyük bir kısmı özellikle blog ve içerik siteleri için ideal nitelikte. Ancak arada pürüz çıkarabilecek ve SEO çalışmalarınızı olumsuz etkileyebilecek temalar da yok değil. Bu tür temalardan uzak durmak için yine cevap vermeniz gereken birkaç soru var:
- Temada spam linkler var mı?
- Güncellenerek desteklenecek mi?
- Tema ile ilgili kullanıcı yorumları neler?
- Google’ın rehberlerine ve temel SEO kurallarına uyuyor mu?
- Mobil uyumlu mu?
Tek Bir İçeriği Birden Fazla Kategoriye Eklemek SEO Faaliyetlerimi Olumsuz Etkiler.
Yanlış.
WordPress’te tek bir blog postunu birden fazla sayfaya ve kategoriye ekleyebilme özelliğine sahipsiniz. İlk bakışta bu, site içerisinde duplike içerik yaratmanıza sebep oluyormuş gibi görünebilir; bu da SEO çalışmalarınızı olumsuz etkileyeceği anlamına gelir. Halbuki bu süreci doğru bir şekilde yönetirseniz tüm bu olumsuzluklardan kolaylıkla kaçınabilirsiniz.
Yapmanız gereken şey, birden fazla kategoriye eklemek istediğiniz bir içerik olduğunda Google’a hangi sayfayı indekslemesi gerektiğinin işaretini vermek olacaktır. Bunu yapmanın en kolay yolu da kodunuza rel=canonical etiketi eklemek.