ReMarketing (Yeniden Pazarlama) Nedir, Nasıl Yapılır?
ReMarketing (Yeniden Pazarlama) Nedir
Dijital pazarlama tekniklerinden bir tanesi olan remarketing, özellikle e-ticaret sitelerinin sıklıkla tercih ettiği bir pazarlama yöntemi olarak karşımıza çıkıyor. “Remarketing nedir?” dediğimizde öncelikle Google’ın remarketing tanımına bakmak gerekiyor. Google’a göre remarketing, websitenizde daha önce belli başlı sayfaları ziyaret etmiş olan kişilere başka sayfalarda gezinirken sizin sitenizdeki sayfaları Google Display Network üzerinden görebilmeleri anlamına geliyor. Türkçe tanımı ile temelde “yeniden pazarlama” ya da “tekrar pazarlama” anlamına gelen remarketing, çoğunlukla X bir websitesini ziyaret edip o sitede herhangi bir aksiyon almamış olan kullanıcıları hedefliyor. Remarketing tekniğindeki asıl amaç doğal olarak sitenizi daha önce ziyaret etmiş kişilere erişebilmek ve onları etkileşime sokabilmektir. Remarketing kampanyaları aynı zamanda tüm webde potansiyel müşterilere reklam gösterme olarak da nitelendirilebilir.
Çok daha basit bir dille özetleyecek olursak remarketing ya da yeniden pazarlama, sitenize gelip herhangi bir etkileşimde bulunmayan müşteriyi yeniden geri getirme çabasıdır. İşin aslı remarketing söz konusu online pazarlama olduğu zaman kullanıcılarınızı hedefleyebileceğiniz, geri kazanabileceğiniz ve onlara erişebileceğiniz en kolay ve en efektif yöntemlerden bir tanesidir. Bununla birlikte belirtmeliyim ki özellikle maliyet-performans açısından yüksek ölçüde verim veren bir pazarlama taktiğidir.
Söz konusu remarketing olduğu zaman bu kavram, dijital pazarlama dünyasında en çok retargeting kavramı ile karıştırılır. İşin aslı şu ki retargeting ya da Türkçe tanımı ile yeniden hedefleme, aslında kullanıcılarınızı cookie-temelli yöntemlerle takip etme faaliyetlerinin tamamını ifade ederken remarketing bu faaliyetin Google versiyonu anlamına geliyor. Yani temel olarak her ikisi de aynı pazarlama çabasını ifade ederken aralarındaki fark aslında bu kadar basit.
Remarketing modelleri nelerdir?
Her biri aşağı yukarı aynı amaca hizmet etse de farklı tekniklerle uygulanan birkaç çeşit remarketing türünden bahsetmek mümkün.
- Display Network’te remarketing: Reklamlar, kullanıcılar webde gezindiği sırada gösterilir.
- Google reklamları dahilinde remarketing listeleri: Reklamlar, kullanıcılar ihtiyaçları doğrultusunda arama motorlarında arama yaparken gösterilir.
- Dinamik remarketing: Kullanıcılara Google Merchant Center Account tarafından üretilen ve dinamik olarak oluşturulan reklamlar gösterilir. Bu teknik daha çok reklamcılara ulaşmak için kullanılır ve bahsi geçen reklamlar, kullanıcıların hangi sayfaları ziyaret ettikleri temeline dayanarak oluşturulur.
- Mobil uygulamalarda remarketing: Reklamlar siteyi ziyaret etmek için mobil uygulamaları kullanan kullanıcılara gösterilir.
Bir remarketing listesi nedir?
Remarketing listesi temelde websitenize gelen kişilerden topladığınız etiket ve cookie koleksiyonu olarak adlandırılır. Remarketing kampanyanızı başarılı bir şekilde yürütebilmenizde bu remarketing listeleri çok büyük rol oynar. Bu listeler özellikle erişilmesi gereken ve doğru hedef oluşturabilecek potansiyel müşterileri belirleme konusunda fazlasıyla yardımcı olmaktadır.
Bir remarketing listesi oluşturmak için AdWords hesabınızdan “Paylaşımlı Kütüphane” (Shared Library) sekmesine gitmeniz yeterli. Remarketing listelerinizi oluşturduktan ve tamamladıktan sonra bu listeler reklam gruplarına ekleniyor. Tabii bahsettiğimiz bu reklam grupları söz konusu remarketing kampanyasına göre değişiklik gösteriyor.
Remarketing nasıl yapılır?
Bir remarketing kampanyası başlatırken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta sitenize bir remarketing etiketi eklemenizdir. Etiket (tag) dediğimiz şey aslında web sayfasının footer kısmına eklenen küçük bir kod parçasından ibarettir.
Bu remarketing etiketi eklendikten sonra remarketing listeleri oluşturulmaya başlanır. Remarekting listeleri genelde ürün kategorilerine bağlı olarak her web sayfası için ayrı ayrı oluşturulur. Bunu hemen bir örnekle daha iyi açıklamam mümkün. Diyelim ki elektronik cihazlar içeren sayfanız için “Cihaz Listesi” isimli bir remarekting kampanyası oluşturdunuz. Bunu yaptığınız takdirde kullanıcı bu sayfaya geldiği anda çerezi (cookie) bu listeye eklenecek, böylece bu kullanıcı bir dahaki sefere hedeflenebilir ve erişilebilir olacaktır.
Remarketing kampanyalarının remarketing listelerini kullanışlı hale getirecek şekilde tasarlanmış olması çok önemlidir. Remarketing listelerinin işletme sahiplerine potansiyel kullanıcılara ulaşma fırsatı tanıdığını daha önce de vurgulamıştım. Bu nedenle de remarketing sürecinin her iki adımı da kusursuz ve birbiriyle entegre biçimde tasarlanmalıdır. Hemen ibr örnek daha vereyim: Diyelim ki insanlar bir online mağazayı ziyaret ederek kazak arıyorlar ve uygun ürünleri geziyorlar. Bu ziyaretçiler “Kışlık Giyim” listesine eklenebilir ve böylelikle bu liste sayesinde bu kullanıcılara ilgili kışlık giyim ürünleri de gösterilebilir. Sonrasında da kışlık giyim ile alakalı reklamlar da bu kullanıcılar diğer sitelerde gezerken yine karşılarına çıkartılabilir.
Remarketing kodu nasıl oluşturulur?
Az önce bir remarketing kampanyası oluşturmak için belirli bir koda ihtiyacınız olacağından bahsetmiştim. Bu kod, websitenize gelen ziyaretçilerin çerezlerine yerleştireceğiniz bir kod. Bu kodu Google Analytics ya da Google ADS arayüzleri üzerinden oluşturmanız mümkün. Bu arayüzleri kullanarak tek bir kodu websitenizdeki her sayfaya yerleştirebilirsiniz. Aslına bakarsanız bu kod, Google Analytics aracının sitenizdeki trafiği takip etmek için kullandığı kodun bir benzeri. Tek yapmanız gereken bu kodu websitenizin her sayfasına entegre etmek ve özel kombinasyonlar ve seçilmiş hedef kitleler oluşturmak için URL’ler kullanmak. Remarketing kodlarınızı Google Analytics üzerinden oluşturmanızdaki avantaj, remarketing listelerinizi ziyaret edilen sayfalar üzerinden değil, belirlediğiniz hedefler üzerinden görüntüleyebiliyor olmanız.
Remarketing avantajları nelerdir?
Özellikle fazlasıyla kullanışlı, basit mantıklı ve yaygın bir dijital pazarlama tekniği olduğundan ötürü remarketing pek çok avantajı da beraberinde getiriyor.
- Kişisel ve hedeflenmiş reklamcılık yapma olanağı sağlar.
- Kullanıcının ilgilendiği ürünü ona tekrar göstermek ya da ilgilendiği ürün kategorisinden farklı ürünler göstermek bu ürünün aklında kalmasını sağlar.
- Daha fazla ilgi göstermiş olan kullanıcılardan daha fazla dönüşüm gelir.
- Etkileşim başına maliyetlerinizi azaltmış olursunuz.
Remarketing dezavantajları nelerdir?
Tabii ki her dijital pazarlama tekniğinde olduğu gibi remarketing metodlarında da özellikle dikkat edilmesi ve kaçınılması gereken noktalar yok değil. Remarketing kampanyaları yürütürken yüksek içerikli spam verilere ve aşırı banner gösterimine karşı dikkatli olmak gerekir. Buna ek olarak yürüttüğünüz remarketing kampanyalarının tam olarak nereye yayınlanacağı ile ilgili kontrole sahip değilsinizdir.
Remarketing Stratejileri
Remarketing taktiklerinin temelde uygulanması ve takip edilmesi kolay taktikler olduğundan daha önce de bahsetmiştim. Kolaylığı bir yana kaliteli ve verimli remarketing kampanyaları oluşturmak ise yetenek ister. Buradaki en önemli nokta kelimelerinizi seçerken ve kullanırken yaratıcı olmanız ve sadece sitenizi ziyaret etmiş kullanıcıları hedeflememeniz. Remarketing kampanyalarınız çerçevesinde uygulayabilecğeiniz stratejilere örnek olarak ziyaretçilerinizin sayfanıza geldiği zaman dilimine göre kampanyalar yaratabilir ya da çapraz satış taktiği ile yazıcı alan bir kullanıcıya remarketing kampanyanızda kartuş önerebilirsiniz.
Herhangi bir remarketing stratejisine karar vermeden önce hedef kitlenizi doğru belirlemiş ve seçmiş olmanız gerçekten de çok önemli. Söz konusu remarketingin ilk adımı olduğu zaman bu adımın kesinlikle doğru hedef kitle seçimi olduğunu söyleyebilirim. Verinizi analiz etmeniz ve ona göre bir strateji geliştirmeniz çok önemli. Hangi ziyaretçilerinizin hedefli reklamlarınızı görüp görmeyeceğine karar vermek bu adımın belki de en kritik parçası. Tabii kitlenizi hedeflemenin de birden fazla yolu var:
- Ziyaret ettikleri ürün sayfasına göre
- Satın alma süreci sırasında ziyaret ettikleri belirli bir sayfaya göre
- Belirli bir sayfayı ziyaret etmemelerine göre
Bununla birlikte özel ve kişiselleştirilmiş kombinasyonlar oluşturarak da hedefleme yapmanız mümkün. Tabii bunun gibi özelleştirilmiş hedefleme için işinin ehli bir dijital pazarlama uzmanı ile çalışıyor olmanız şart.
URL’lere göre hedefleme yapmak da bir başka opsiyon. Eğer e-mail adresleri ile sitenize üye olan kişilere özel bir teşekkür sayfanız varsa, bu sayfayı doğrudan remarketing listeniz olarak da kullanabilirsiniz.
Remarketing stratejilerini kimler uygulayabilir?
Aslına bakarsanız kullanıcı verilerine ulaşabilen her türlü organizasyon remarketing stratejilerini uygulamaya uygun bir yapıya sahiptir. Remarketing temelinde kullanıcı datası üzerinden, başka bir deyişle kapsamlı bir CRM hazinesi üzerinden işlediği için bu tür verilere erişimi olan her şirket remarketing faaliyetlerini rahatlıkla yürütebilir. Tabii bu faaliyetleri yürütürken yazının genelinde bahsetmiş olduğum püf noktalara, önemli hususlara ve belli başlı kurallara da sadık kalmak çok önemlidir. Remarketing aslında online pazarlama dünyasında yürütülmesi oldukça basit ve pratik bir yöntemdir, bu nedenle de en kilit noktaları doğru tutturduğunuz sürece başarılı bir remarketing kampanyası yürütmemeniz için bariz bir sebep yoktur.
Bununla birlikte remarketing kampanyalarını en sık e-ticaret sitelerinin kullandığını da vurgulamakta fayda var. E-ticaret sitelerinin sizin de bildiğiniz üzere operasyona başlayabilmeleri, kar edebilmeleri ya da en basit ifadesi ile ürünlerini satabilmeleri için doğal olarak belirli bir müşteri tabanına ihtiyaçları oluyor. Bu müşteri tabanına pazarlama yapmak için de en verimli ve kurnaz taktiklerden bir tanesi tabii ki remarketing olarak karşımıza çıkıyor. Eğer online bir perakendecinin websitesine gelen kullanıcının e-mail adresini elde etme fırsatı varsa, perakendeci o kişiye aynı zamanda ziyaret etmiş olduğu sayfalar veya ürünler ile ilgili güncel bilgiler ve mailing bültenleri de gönderebilir.
Bir şirket eski kullanıcılarını ve müşterilerini geri getirmek için de remarketing pazarlamasına başvurabilir. Buna en basit örnek sigorta şirketleri. Bir araba sigortası şirketi bir zamanlar kendisinden sigorta satın almış bir kişiye sigorta zamanının geldiği hatırlatmasını yapmak için remarketing yoluna başvurabilir ve bu kişiye geri kazanma yoluna gidebilir. Bu yolla o eski müşteri hem şirketi hatırlamış, hem de vadesi dolmakta olan sigortasını yenilemek için hali hazırda onu bekleyen şirkete başvurmuş olur.
Bir de son zamanlarda özellikle popüler olan ve dijital pazarlama uzmanlarının sıklıkla lehine kullandıkları “sepet” kavramı var. Online alışveriş sepetine bir ürün ekleyip herhangi bir satın alma gerçekleştirmeden ve o ürünü sepetten çıkartmayıp siteyi terk eden kullanıcılar itiraf etmeliyim ki mükemmel bir remarketing kampanyası hedefi oluşturuyor. Kullanıcının sepetinde bırakmış olduğu ürünü kendisine web üzerinde göstererek remarketing yapan bir şirketin o kullanıcıya satın almayı tamamlatma ihtimali gerçekten de çok yüksek.
Remarketing yaparken nelere dikkat etmeliyim?
Daha önce de belirttim: Remarketingin Google tarafında işleme şekli gerçekten de çok basit. Remarketing websitenizi ziyaret eden kullanıcılara belirlemiş olduğunuz kriterlere uymaları halinde çerezler yerleştirerek onları takip etme yolunu sizlere açmış oluyor. Bu çerez ID’leri daha önce bahsetmiş olduğum remarketing listelerine ekleniyor ve birden fazla liste yarattığınız takdirde dilediğiniz şekilde kategorize edilmiş kullanıcı verisi gruplarına sahip olmuş oluyorsunuz.
Tabii remarketing pazarlaması yaparken belli başlı noktalara da dikkat etmeniz gerekmektedir. Her pazarlam faaliyetinde olduğu gibi remarketing çabalarınızda da bazı püf noktalar ve incelikler yok değil. Her şeyden önce bilmelisiniz ki bir remarketing listenizin aktif olarak çalışabiliyor olması için her listenizde minimum 100 çerez ID’si bulunuyor olması gerekir. Bununla birlikte bir remarketing kampanyasının başarıya ulaşması ve pozitif sonuçlar doğurması için mutlaka göstermekte olduğunuz ürünün veya hizmetin, o ürünü veya hizmeti gösterdiğiniz kişinin ilgileri ile birebir örtüşüyor olması gerekir. Eğer remarketing listelerinizde oluşturduğunuz kullanıcı tabanına daha önce ziyaret etmiş olduğu sayfalar veya ürünlerle hiçbir alakası olmayan reklam metinleri gösterirseniz kullanıcının zaten hali hazırda reklamlarla dolu web sayfasında sizi fark etmesi çok düşük bir ihtimal. Remarketing çabalarının bu gibi durumlarda sunduğu en büyük avantaj, kullanıcıya ona özel reklamlar, ürünler ve hizmetler sunuyor olmanızdır. Böylece yığınla çıkan pop-up reklamlar arasından sivrilir ve kullanıcıya birebir hitap edersiniz.
Dikkat etmeniz gereken bir diğer husus da remarketing afişinizde gösteriyor olduğunuz ürün veya hizmetin tıklandıktan sonra sitenizde de aynı değeri taşıyor olmasıdır. Başka bir deyişle eğer remarketing reklam metninizde belli bir ürünün indirimli fiyatından bahsediyorsanız kullanıcı bu bannera tıkladığında ve sitenize yöneldiğinde bannerdaki aynı fiyat ile karşılaşmalı. Daha önce de bahsettiğim gibi kullanıcı ile marka arasında güven oluşturmak çok önemli; az önce verdiğim örnekteki gibi durumlar ise kullanıcının markaya karşı güvenini kıran yegane şeylerden biri.
Hazır marka demişken; eğer marka bilinirliğinizi artırmak amacı ile remarketing kampanyalarına başvurmayı planlıyorsanız belirli aralıklarla (birkaç gün, birkaç hafta veya birkaç ay içerisinde) ziyaretçilerinize sadece markanızı tanıtacak bir remarketing kampanyası yaratabilirsiniz. Remarketing aynı zamanda hali hazırda Google AdWords’ün bir parçası olduğundan bu kampanyadan elde ettiğiniz getirileri standart dönüşüm takibi yöntemi ile takip edebileceksiniz.